‘Netflix deert gangbare tv niet’
Marktonderzoeker Deloitte stelt dat de impact van diensten als Netflix op klassieke betaalde zenders niet moet worden overdreven. Via Netflix kunnen abonnees voor een vast bedrag onbeperkt films en series kijken. Ook investeert Netflix fors in eigen series. Deloitte stelt dat online videodiensten als Netflix dit jaar rond 6,4 miljard dollar zullen genereren. Dat is echter maar een fractie van de totale televisiemarkt ter waarde van 254 miljard dollar. Wanneer reclame en licentiekosten van online diensten worden afgetrokken, is het totale aandeel zelfs slechts rond 1 procent. Hoewel Netflix en andere diensten een doorslaand succes zijn, wordt hun invloed op gangbare diensten "sterk overdreven", aldus Deloitte. Deloitte wijst naar de Britse markt, waar Netflix voor driekwart van de kijkers enkel als extra optie naast gewone betaaltelevisie geldt. Ook bleven abonnee-aantallen van gangbare betaaltelevisie vrijwel ongewijzigd, terwijl Netflix in vijf jaar van nul naar 37 miljoen klanten groeide. Meer bij Advanced Television
Praat mee