foj 2019

— maandag 10 september 2012, 16:44 | 0 reacties, praat mee

Na 76 jaar geen vrienden meer voor GPD

© David van Dam/GPD

Eind december valt het doek voor de vereniging de Geassocieerde Pers Diensten. De ontslagbrieven zijn verstuurd, het werk gaat nog even door. In die onwerkelijke situatie proberen betrokkenen te begrijpen waarom Wegener droomt van een eigen persdienst.

Onwerkelijk. Zo typeert Floor Ligtvoet, algemeen verslaggever en voorzitter van de ondernemingsraad van de GPD, de sfeer op de redactie in Rijswijk. Eind december valt na 76 jaar het doek voor de Geassocieerde Pers Diensten, maar tot die tijd moet er nog elke dag gewoon gewerkt worden. Voor een belangrijk deel met en voor de dagbladen van Wegener en Media Groep Limburg (MGL), die de stekker uit de GPD trokken.

Want daarover is iedereen het wel eens in Rijswijk. De beschuldigende vinger gaat richting Wegener. Economieredacteur Hans Gertsen: ‘Bij een deel van de redactie is ook sprake van rancune jegens Wegener. Al zeker vier jaar is hier op hun aangeven de boel uitgekleed en nu worden we opgeheven. En dan bellen ze om half tien om te overleggen over de productie van vandaag. Dat is niet altijd gemakkelijk.’

Onder alle 45 journalisten bij de GPD heerst vooral onbegrip dat de persdienst verdwijnt. Hoofdredacteur Jos Timmers: ‘De GPD is het voorbeeld van kostenbeheersing. Bijna alle leden van de vereniging zijn straks duurder uit om hun bovenregionale verhalen te organiseren. Dat leidt tot onbegrip over wat er nu gebeurt.’ Zo kost het sociaal plan bijna zes miljoen euro, wordt de Wegener Persdienst (WPD) waarschijnlijk duurder dan de bijdrage van Wegener aan de GPD en verliest het ANP een inkomstenbron van 1,1 miljoen euro. De GPD huurt nu bij het ANP en neemt een aantal diensten af.

Gertsen: ‘Onder de vorige hoofdredacteur Marcel van Lingen zijn wij de besteldienst van Wegener geworden.’ Eindredacteur Fred van Essen: ‘80 procent van wat we doen gaat in overleg met Wegener. Als we het niet doen, is dat met redenen omkleed.’ Gertsen: ‘Wat ik de Wegener-kranten wel moet nageven, is dat ze weten wat ze willen met hun kranten. Ze bellen met verzoeken; van de andere kranten hoor je nauwelijks iets.’ Ligvoet: ‘We hebben vooral complimenten gekregen voor wat we doen. Dan is het wrang als het stopt.’ Gertsen: ‘Het is pure kapitaalvernietiging.’

Tevreden leden van de vereniging die goedkoop goede verhalen afnemen. En toch verdwijnt de persdienst. Ligtvoet: ‘Tegen een visie, ik noem het een droom, kun je niet opboksen. Wegener heeft de droom van een eigen persdienst. Ook al zijn daar geen financiële argumenten voor, dan komt die er toch. Het is voor ons gissen waarom die droom er is. Ons gevoel is heel sterk: links om of rechts om moet de Wegener Persdienst er gewoon komen.’

Gertsen: ‘Terwijl de journalisten van Wegener en MGL hiermee het paard van Troje binnenhalen. De Wegener Persdienst is de laatste stap op weg naar de rompkrant voor alle acht titels. De GPD zorgt dat er keus uit verschillende artikelen is om zelf een krant te maken. Straks wordt er alleen maar op maat gewerkt. Er wordt één krant gemaakt en daar hebben de Wegener-redacties het mee te doen.’ Van Essen: ‘Dan is er geen waste meer. Dat werd ons wel verweten. Dat kranten keus hadden, dat we te veel schreven. Dat wordt dan waste genoemd. Voor de Wegener Persdienst geldt: geen letter te veel.’

In de ogen van hoofdredacteur Timmers had de GPD daarvoor niet hoeven te verdwijnen. Hij heeft gekeken naar verschillende vormen van een kleinere GPD en naar samenwerking met ANP en Novum Nieuws. Maar in alle scenario’s liep hij tegen de onwil van Wegener aan. ‘Ik kan begrijpen dat Wegener de zaken in eigen hand wil nemen, maar niet als dat voor alle partijen, ook Wegener zelf, duurder uitpakt.’ Maar ook met de Telegraaf Media Groep (TMG) en de Noordelijke dagbladen viel uiteindelijk niet over een kleinere GPD te praten. Waarom? Timmers: ‘Ik heb geen toegang tot de TMG-directie, dus dat weet ik niet. De Noordelijke dagbladen staan te koop en willen nu geen lange termijn verplichting aan gaan. Dan houdt het op.’

Het verdwijnen van de GPD tekent daarmee de verhoudingen in de dagbladwereld. Gertsen: ‘De geschiedenis van de GPD geeft ook de opkomst, bloei en neergang van de regionale dagbladen weer.’ Van Essen: ‘We kijken er wel reëel naar. Jarenlang is de GPD gebruikt om te kunnen bezuinigen op de bovenregionale redacties. Onder invloed daarvan is de redactie hier gegroeid. En nu zijn wij aan de beurt.’

Bij de GPD werken 45 mensen plus een flink aantal freelancers. Voor de 40 vaste mensen is inmiddels de ontslagprocedure in gang gezet. Voor een klein aantal zal dat vervroegd pensioen inhouden en wellicht dat een handvol GPD’ers bij de Wegener Persdienst aan de slag kan. Maar het gros zal op zoek moeten naar ander werk.

De komende maanden zal het onwerkelijke gevoel over het einde van de GPD alleen maar toenemen, verwachten de redacteuren. Ligvoet: ‘Ik wil nog steeds de mooiste verhalen maken. En daar ga ik tot het laatste mee door. Dat geldt voor iedereen. Je gaat niet ineens je werk slecht doen. Maar naar bijvoorbeeld je bronnen toe is het gek. In januari hoeven ze je niet meer te benaderen. En ik vind het bijvoorbeeld een gek idee dat ik het hoger beroep in de zaak van Robert M. waarschijnlijk niet meer doe. Daar heb ik heel veel tijd in gestoken.’

Hoofdredacteur Dolf Rogmans van Villamedia, werkte zeven jaar voor de GPD als chef mediaredactie en chef economie.

HOE NU VERDER?

Kees Pijnappels, Wegener Persdienst
‘De Wegener Persdienst start op 1 oktober en heeft dan drie maanden om op stoom te komen. De Wegener Persdienst gaat vooral complete pagina’s aan de Wegener-kranten leveren. Voor sport, opinie en cultuur zal het waarschijnlijk om losse producties gaan. Met de eigen persdienst willen we een kwaliteitsslag maken en streven we meer uniformiteit na.’

Mike Ackermans, HDC

‘Wij weten nog niet precies hoe we verder gaan nadat de GPD is gestopt. We blijven inkopen. We gaan in het voorjaar naar tabloid en zijn dus sowieso bezig met alle kopijstromen opnieuw te bekijken. Inkopen bij het AD/Parool ligt gezien de concurrentieverhoudingen niet voor de hand. Maar misschien dat we in zee gaan met oud-GPD’ers. We zijn niet van plan meer geld uit te gaan geven. Per saldo zou het nog wel eens goedkoper kunnen uitpakken.’

Pieter Sijpersma, Dagblad van het Noorden
‘Wij, Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant, zijn er in principe uit met het AD en Het Parool als redelijk alternatief voor de GPD. Waarschijnlijk zullen we wat ‘buitenland’ en ‘economie’ moeten bijkopen. De GPD is altijd een oefening in kosten­besparing geweest. Het is bijzonder spijtig dat daar een einde aan komt.’

Peter Bergwerff, Nederlands Dagblad

‘Wij zijn in gesprek zijn met diverse aanbieders. Onze voorkeur gaat uit naar een doorstart van oud-GPD in enigerlei (samenwerkings)vorm.’

Erik van Gruijthuijsen, ANP
‘Het is jammer dat er vanuit de GPD-leiding geen poging is ondernomen om het bedrijf overeind te houden door intensief met het ANP te gaan samenwerken. De huidige hoofdredacteur (Jos Timmers, red.) was eerder ­fervent voorstander van vergaande samen­werking. Het is bij een verhuizing naar ons pand gebleven Om voor mij onverklaar­bare redenen is nooit gereageerd op die ­uitgestoken hand. Natuurlijk weet ik dat de rivaliteit tussen ANP en GPD op de werkvloer nooit helemaal is weggeëbd en ­hebben de krantenconcerns interne, ­strategische overwegingen om te doen wat ze hebben gedaan. Maar ik vind het zonde dat niet alle mogelijk­heden zijn onderzocht.’

Bram Bloemberg, Novum Nieuws
Buitengewoon jammer dat de samen­werking met de GPD geen doorgang heeft kunnen vinden. Voor ons is het geen noodzaak, maar had wel een stap kunnen zijn om ons verder op de kaart te zetten. Misschien is het draagvlak voor de samenwerking Novum-GPD onvoldoende onderzocht en was er meer mogelijk geweest tussen de drie overgebleven GPD-leden en de Vlaamse kranten. En misschien ook niet vanwege de onzekere eigendoms­verhoudingen in de dagbladwereld. Wij kijken nog wel of er op onderdelen wellicht toch nog extra werk voor ons is binnen te halen.’

Bekijk meer van

vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.