foj 2019

— zaterdag 2 juni 2012, 13:49 | 0 reacties, praat mee

Meer lawaai rond Volkskrant Magazine

Niet lullen maar poetsen, is haar motto. Corinne van Duin verruilde in februari vrouwenblad Viva voor Volkskrant Magazine. Twee weken geleden lag de vernieuwde zaterdagbijlage van de Volkskrant op de mat. Klaar is ze nog niet: ‘De tone of voice mag van mij nog pittiger.’

Ze was er even goed voor gaan zitten, thuis in Nederhorst den Berg op zater­dag 19 mei. Die ochtend was het vernieuwde Volkskrant Magazine bij alle abonnees op de mat geploft; toch spannend. De nieuwe chef magazine Corinne van Duin (43) kon het niet laten om even naar de reacties op Twitter te kijken. Dat wordt vast een ochtendje magazine-bashing, dacht ze. Maar het viel haar mee, en anders had de humor van haar man (tevens Playboy-hoofdredacteur) Jan Heemskerk de pijn wel verzacht. ‘Jezus, wat hebben ze met #vkmagazine gedaaaaan? #hetlijktdevivawel’, tweette hij. Om het te duiden met: ‘voorspelbaar zeuren’.

Van Duin begon in februari aan haar nieuwe baan als chef Volkskrant Magazine, na vier jaar hoofdredacteur te zijn geweest van vrouwenblad Viva. Door critici werd bij haar aanstelling dan ook wat gebromd over het gevreesde Viva-effect op het krantenmagazine. Maar Van Duin is niet van gisteren. Ze gaf leiding aan verschillende bladen, zette het blad Starstyle op en begon haar carrière bovendien bij een krant. Op haar 28ste werd ze verslaggever voor de Amsterdamse huis-aan-huiskrant De Echo. ‘Ik deed het buurtnieuws van het centrum en Oud-West’, zegt ze als we in het zonnetje op het terras van Roest plaatsnemen, vlak naast het INIT-gebouw waar de Volkskrant huist. Het was in de tijd dat Sjuul Paradijs, inmiddels Telegraaf-hoofdredacteur, als oud-medewerker nog regelmatig zijn hoofd om de deur stak. ‘Een superleuke tijd’, zegt Van Duin. ‘Ja, als er een buurtezel moest bevallen, of er zat ergens een stoeptegel los, was het wel eens saai. Maar verder mocht ik overal heen, en alles zelf bepalen.’ Het krantencultuurtje beviel haar toen, en ook nu weer. ‘Misschien wel meer dan de bladenwereld. Het is allemaal net iets stoerder, iets sneller. Ik hou daar wel van.’

Snel is het ook de afgelopen maanden gegaan. Van Duin volgde bij Volkskrant Magazine José Rozenbroek op, die naar verluidt haar biezen moest pakken nadat de laatste restyling geen succes bleek bij de lezers. Hoofdredacteur Philippe Remarque wilde destijds alleen kwijt dat er werd ingezet op een nieuwe koers, en dat daar een nieuwe chef voor nodig was. Van Duin gooide meteen het roer om. ‘Dat kon ook niet anders’, zegt ze. ‘We waren het er allemaal over eens dat het anders moest en laten we het dan ook maar meteen anders gaan doen. Misschien is dat mijn Rotterdamse achtergrond: niet lullen maar poetsen.’ Toen ze een telefoontje van Remarque kreeg, afgelopen december, wist ze meteen hoe ze het aan zou pakken. ‘Ik had een zaterdagabonnement op de Volkskrant, alleen voor het magazine. Ik wist wel hoe ik mijn eigen zaterdagochtend op zou fleuren.’ Een mix van ‘diepgang en ronduit vrolijke lichtvoetigheid’ moest het worden. ‘Dat werd ook mijn opdracht. En dat zit ook in één persoon: ik vind het bijvoorbeeld heel tof om de National Enquirer te lezen, maar ik ben ook abonnee van het Historisch Nieuwsblad.’

Twee weken geleden lag er dan ook een heel ander magazine. Maar Van Duin – volgens zichzelf en anderen nogal ongeduldig en sneller verveeld dan een ‘normaal’ iemand – is nog niet klaar. ‘De tone of voice mag van mij nog pittiger. En van sommige rubrieken kan je je afvragen of ze nu wel of niet geslaagd zijn. Dus na de zomerstop, op 1 september, zal hij er al weer anders uitzien.’

Bij Viva kon je je ongeduld wel kwijt. Je bedacht onder andere het platform voor jonge, succesvolle vrouwen Viva400, de de Porna-dvd, the Naked Issue. Er gebeurde daar altijd wat. Krijg je die ruimte ook bij de Volkskrant?
‘Ja, maar er is nog zoveel voor de hand liggends wat ik moet doen – het magazine is bijvoorbeeld nog niet zo actief op social media – dat het nog niet de tijd is voor wilde plannen. Maar ik broed er natuurlijk al wel op. Hoe we leuke extensies kunnen verzinnen en wat we online kunnen doen. Geef me een half jaartje, en dan kom ik met iets verrassends.’

De Vlamingen van de Persgroep drukken duidelijk hun stempel op de door hun verworven kranten. In hoeverre hebben ze invloed uitgeoefend op de restyling van het magazine?

‘We hebben het eerste design laten zien, en iedereen was meteen enthousiast.’
(stilte)
‘Ja, ik wil best een heel moeilijk verhaal vertellen, maar dat is er gewoon niet. Ik heb in het begin veel gepraat, ook met de hoofdredactie, over welke richting we op wilden. En later was er ook steeds een check: hoe vinden jullie dit, hoe vinden jullie dat? En eerlijk gezegd waren we het bijna altijd eens.

We zitten op één lijn, omdat we vanaf dag één gezamenlijk zijn opgetrokken. Ik vind ook dat je zoveel mogelijk moet overleggen om te voorkomen dat je als een soort Maverick iets aan het maken bent en achteraf pas blijkt dat het niet zo geslaagd is.’

Bij Viva was jij alleen de baas.

Aarzelend: ‘Ik moest in het begin wel een beetje wennen ja. Maar inmiddels denk ik vaak: jeetje, ik hoef alleen nog maar de leuke dingen te doen. Ik zet zelf verhalen uit, zit met de auteur aan de lijn, bel de interviewkandidaten. Wat ik bij Viva jammer vond is dat ik bijna niet meer toe kwam aan het bladen maken zelf. Daar moest ik alle problemen oplossen, marketingsessies doen, de cijfers, uitgeefoverleg.’ Ze grijnst: ‘Nu sta ik weer met mijn poten in de klei’.

Je bent binnengehaald om het magazine lekkerder en vrouwelijker te maken.

‘Ik ben binnengehaald om er echt een tijdschrift van te maken in plaats van een leuke leesbijlage. Volkskrant Magazine zou bijna een op zichzelf staand product moeten zijn dat je in de winkel zou willen kopen.’

Het moest toch ook lekkerder en vrouwelijker?
‘Niet zozeer dat, maar wel: toegankelijker. Er zaten echt hele goede onderdelen in, maar die werden niet op de juiste manier ontsloten. Het was allemaal een beetje ingewikkeld. Neem de restaurantrecensie van Mac van Dinther. Die was altijd hartstikke leuk, maar dan stond er een heel moeilijk gefotografeerd bord eten bij waarvan ik dacht: leuk, dat moeilijke bord met eten, maar hoe ziet die tent eruit? Door heel simpel een foto van het interieur te plaatsen met de tekst ernaast en het cijfer iets groter, ziet precies dezelfde productie er heel anders uit. Het magazine is toegankelijker en vrolijker geworden, dat was mijn opdracht. En er mocht iets meer lifestyle in. Dat maakt het volgens mensen dan meteen veel vrouwelijker. Nou ja, wat je wil. Ik ken ook genoeg mannen die het leuk vinden om met interieur bezig te zijn of met kookspullen in de weer te gaan.’

José Rozenbroek stond een androgyn magazine voor. En jij?
‘Ik noem het een magazine voor vrouwen en heel veel meelezende mannen.’

Een van de problemen van het magazine is dat er te weinig advertenties instaan. Twee jaar geleden maakte de redactie uit frustratie de advertenties eenmalig zelf. Ludiek, maar er moet natuurlijk wel geld verdiend worden.
‘Ja, het is geen liefdadigheidsinstelling. Te weinig adverteerders weten wat de potentie van het magazine is, ik vind dat heel wonderlijk.’

Is een van de opdrachten ook om er iets commerciëler in te gaan staan?
‘Niet commerciëler qua inhoud. Bij een krant is de scheiding tussen commercie en redactie groot, anders kan je geen onafhankelijke journalistiek bedrijven.
Ik vind het belangrijk dat ook het magazine onafhankelijk blijft. Maar ik ben wel in gesprek met de sales-afdeling over hoe we het meer onder de aandacht kunnen brengen, wat we kunnen organiseren. Je kan best onafhankelijk zijn en toch een leuk en vrolijk tijdschrift maken waar adverteerders graag in willen staan.’

Je bent niet op een makkelijk moment binnen gekomen. Het roer moest om, er gingen mensen weg, er werden mensen ontslagen. Hoe heb je dat aangepakt?
‘Ik heb me eerlijk gezegd expres niet verdiept in die voorgeschiedenis waardoor ik er redelijk onbevangen in kan staan. Ik wil de situatie inschatten zoals ík ‘m tegenkom en daar reageer ik op. Wat daarvoor is gebeurd, dat geloof ik wel.’

Maar het moet toch z’n weerslag op de redactie hebben gehad?
‘Goed, sommige mensen zijn iets minder leuk weggegaan, maar anderen zijn er juist heel enthousiast bijgekomen. Art director Jaap Biemans natuurlijk, waar ik heel erg blij mee ben. Ik had hem voor Viva al een tijdje op het oog en nu kon ik eindelijk toeslaan. Ook is er een interne shuffle geweest.

We hebben nu een superleuk team en het klikt heel goed met alle mensen. We werken ons helemaal uit de naad, maar er hangt een hele gezellige sfeer.’

Hoe belangrijk is dat voor je?
‘Heel belangrijk. Ik vind ook dat er wel wat meer feestjes mogen komen rond het magazine, meer lawaai. De redactie van het katern V zit vlak bij die van ons. Zij gaven laatst een feest in De Kring omdat ze een jaar bestonden. Het is voor zover ik weet ook de enige redactie met een eigen drankje; de Aperol Spritz. Dat soort dingen maakt het een beetje levendig. En als iets met plezier wordt gemaakt, dan sijpelt dat door naar de lezers. Daar ben ik echt van overtuigd.’

Bio
Corinne van Duin (1969) is chef Volkskrant Magazine. Daarvoor was ze vier jaar hoofdredacteur van het Sanoma-weekblad Viva. Van Duin studeerde Culturele Studies aan de UvA en begon haar loopbaan bij huis-aan-huiskrant De Echo. Na een jaar stapte ze over naar de Telegraaf TijdschriftenGroep, waar ze grote reisreportages maakte voor maandblad Elegance. Later zette ze het magazine Starstyle op, dat inmiddels niet meer bestaat. Voordat ze hoofdredacteur werd van Viva, stond ze een paar maanden aan het roer bij meidenblad Yes.

Bekijk meer van

vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.