word studentlid

— woensdag 24 februari 2016, 09:23 | 0 reacties, praat mee

Mediagebruik in 2015: internet, internet en internet

Mediagebruik in 2015: internet, internet en internet

De organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en VINEX hebben de Media Standaard Survey 2015 uitgebracht, een representatieve blik op crossmediaal mediagebruik op diverse platformen en locaties van het afgelopen jaar. Laatste wijziging: 24 februari 2016, 09:25

Het mag niet verbazen: internet speelt een onmisbare rol in het moderne mediagebruik. Ruim 92 procent van alle Nederlanders maakt er gebruik van. Bijna 95 procent van alle huishoudens heeft internettoegang.  In de jongere leeftijdsgroepen staat het internetgebruik al jaren op 100 procent, waarbij lager opgeleiden en 65-plussers hun achterstand flink inlopen. De laatste jaren gingen 65-plussers 29 procent meer internet inzetten; lager opgeleiden gebruikten internet 19 procent vaker.

Het internetgebruik loopt via desktopcomputers, laptops, tablets en smartphones - en ook het digitale lezen neemt toe. Digitaal mediagebruik van dagbladen (48 procent) en tijdschriften (27 procent) betekent dat dagbladen nog flink voorlopen, maar het digitaal lezen van tijdschriften is fors in opkomst, aldus de onderzoekers.

Dagbladen lezen op de computer is minder populair geworden (van 29 procent in 2014 naar 27 procent in 2015) maar tijdschriften lezen is daar juist gegroeid: van 10 procent in 2014 naar 16 procent in 2016. Dagbladen worden inmiddels steeds vaker op de mobiele telefoon en tablet gelezen.

Het onderzoek constateert verder dat analoge kabelontvangst uit de gratie is: nog net iets meer dan een kwart van de huishoudens kijkt zo televisie. In 2015 kijkt 87 procent van de huishoudens digitale televisie - een percentage dat weer is gegroeid ten opzichte van 2014, toen dat nog 84 procent was. Huishoudens sluiten ook steeds meer slimme televisies en harddiskrecorders aan, wat weer de trend van niet-lineair televisiekijken aanwakkert. Ook krijgt de traditionele vaste televisie meer concurrentie van andere techniek die in huis is, zoals een tablet of smartphone.

Het is de vijfde keer dat het Media Standaard Survey (MSS) wordt uigebracht. Het onderzoek wordt uitgevoerd door TNS NIPO en de uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. Voor deze editie zijn 6.144 huishoudens en 5.255 personen van 13 jaar en ouder over hun mediagebruik ondervraagd.

Het volledige rapport Media Standaard Survey 2015 is hier [.pdf] te downloaden.

Bekijk meer van

Media Standaard Survey

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.