word studentlid

— vrijdag 30 januari 2009, 09:30 | 2 reacties, praat mee

‘Media versterkten crisis’

UPDATE Jaap van Duijn, beleggingsexpert en oud-topman van Robeco, is van mening dat de media de crisis hebben versterkt. ‘Maanden voor er überhaupt sprake was van een recessie, werd er al volop over gespeculeerd in kranten en op televisie. Ik geef toe dat de situatie uitzonderlijk was. Normaal gesproken stel je een recessie vast op het moment dat je er middenin zit. Maar nu zagen we het aankomen door de kredietcrisis. Als je dan steeds speculeert over een recessie, worden consumenten gewoon voorzichtiger. Als je dat combineert met de hang naar sensatie, dan vind ik dat je wel mag concluderen dat de media de crisis versterken.’ In Groot Brittanniè hebben journalisten van de BBC en The Guardian al toegegeven dat hun invloed soms groot is. Mogelijk komt er in het land een wet waarbij financiële journalisten een gedeeltelijk spreekverbod in tijden van ‘volatiele marktomstandigheden’. Berichten in de media over (in)stabiliteit van banken versterkten het negatieve effect. Meer bij De Journalist Laatste wijziging: 30 januari 2009, 11:26

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

H.A. Jonker, 3 februari 2009, 12:02

Een krachtige pers is nodig om de natie tijdig te informeren omtrent een eventuele crisis. In 2006 hoorde ik al in mijn omgeving dat men zich afvroeg tot hoever de bomen in de hemel zouden groeien. Jaap van Duijn moet niet de kop in het zand willen steken. Het zou te dwaas zijn om journalisten een gedeeltelijk spreekverbod op te leggen zodra zij signalen opvangen van een eventuele recessie. De pers behoort de consument goed te informeren en signalen vroegtijdig op te sporen en er melding van te maken. Dis is van nationaal belang.
Persoonlijk heb ik er veel baat bij gehad. Ik ben in 2006 al gestopt met beleggen en heb ervoor gekozen om mijn financiën op een zorgvuldige wijze te beheren. Daarvoor ben ik de media zeer erkentelijk.

Evert Visser, 17 april 2009, 10:24

We moeten de kracht van de media inderdaad niet onderschatten, die zetten vaak de toon. Ook nu brengen veel media de crisis als enorm probleem. Gelukkig proberen sommige media ook constructief mee te denken over mogelijke oplossingen. Een voorbeeld is disruptivebanking.com, het discussieplatform voor iedereen die geïnteresseerd is in innovatieve manieren die er voor banken zijn om de crisis te overleven. Daar kun je meedenken en meeschrijven over oplossingen, constructief dus. Ga maar eens kijken.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.