foj 2019

— maandag 23 november 2015, 10:39 | 0 reacties, praat mee

Marcel van Roosmalen 8,1

Eén keer heb ik hem betrapt. Aan het eind van een eerste tekstblok, zoals zo vaak opgebouwd uit veel losse zinnetjes, stond een zin die ik herkende uit een eerder stuk. In het tekstblok liep Marcel van Roosmalen mee met iemand die enthousiast iets aan het verkopen was: een product, een dienst, een concept. Al doende liet het slachtoffer - want dat ben je al snel als Van Roosmalen over je schrijft - diverse keren het woord ‘uniek’ vallen. ‘Ik noteerde: uniek!’, luidde Marcels droogkomische laatste zin. Hebbes!, dacht ondergetekende.

Van Roosmalen (47) lezen is alsof je naar Hans Klok kijkt. Het gebeurt voor je ogen, maar je hebt geen idee hoe hij het flikt, laat staan dat je het kunt nadoen.
Lange tijd nam ik aan dat hij anders dan Klok ook niet kan uitleggen hoe hij het doet. Hij dóet het gewoon, op gevoel. Lionel Messi analyseert zijn eigen dribbels vast ook niet. Daarvoor voetbalt hij veel te intuïtief. Zo is het ook met Van Roosmalen. Dacht ik.
Maar daar is dan opeens zo’n zinnetje, en zie je dat hij toch gewoon aan het werk is geweest. ’s Ochtends zuchtend de trein is ingestapt, op weg naar stoethaspel nummer zoveel. Al dacht de stoethaspel-to-be op dat moment nog dat zijn doortimmerde verhaal de journalist straks danig zou imponeren.
Kansloos.

Door zijn laconieke houding van iedereen-is-belachelijk zou je kunnen denken dat het Marcel allemaal overkomen is. Hij ging journalistiek studeren omdat hij toch wát moest, werd veroordeeld tot stages en omdat hij nu eenmaal op zo’n redactie zat, schreef hij ook maar een stukje. Dat dan per ongeluk briljant bleek. Maar zo is het niet.

Op een zondag in de zomer van 1995 ging de telefoon in mijn Utrechtse studentenhuis. ‘Met Marcel van Roosmalen. Jij loopt toch stage op de sociaal-economische redactie van de Volkskrant? Over twee weken ben ik jouw opvolger. Kun je me alvast vertellen wat de do’s en don’ts zijn?’
Ik schrok me rot. Als mijn opvolger me hierover belde, was hij nog gedrevener dan ik. Dus antwoordde ik onaardig: ‘Sorry kerel, dat moet je zelf maar ondervinden.’
Ongerust zag ik de maanden erna dat die Marcel verduiveld leuke stukjes schreef. Vooral zijn reportages waren onnavolgbaar.

In december kwam alsnog het gehoopte telefoontje van Volkskrant-adjunct Yvonne Zonderop: of ik een vaste redacteur een tijdje wilde vervangen? Eigenlijk was de krant al akkoord met Van Roosmalen. ‘Maar er is iets misgegaan.’ Ik kon Zonderop én Van Roosmalen wel zoenen.
Drie jaar later kreeg Marcel een baan waar ik ook op had gesolliciteerd: economieredacteur bij HP/De Tijd. Aan de economie der dingen besteedde hij maximaal één regel per artikel.
In 2000 kwam ik alsnog binnen bij HP en schudde ik Marcel voor het eerst de hand. Ik mocht hem meteen. Maar wat was er tijdens zijn stage nou fout gegaan? ‘Uhh, ik had geschreven dat er een politie-cao was afgesloten. Dat had ik namelijk zo begrepen. Helaas was het niet waar.’

Struikelen doen we allemaal wel eens. Maar Van Roosmalen is ook gewoon geen materiaal voor een economieredactie, waar maniakale zorgvuldigheid een eerste vereiste is. Hij is bovenal een impressionist. Grote interviews neemt hij wel op, maar het liefst zuigt hij zich vol met indrukken, krabbelt wat steekwoorden op papier en boem, daar is weer een meesterwerk.
Hij is ook niet per se geïnteresseerd in wat iemand te zeggen heeft. Toen ik hem voor deze column belde, vertelde hij dat hij eind september een FD-interview van mijn hand met Paul Scheffer had gelezen. ‘Jij was echt geïnteresseerd in zijn verháál. Ik zou vooral hebben geschetst hoe de control freak Scheffer op en top voorbereid op die bank zat, en hoe hij woont.’

In 2012 struikelde Van Roosmalen nogmaals. Aad van Toor (van Bassie en Adriaan) signaleerde zoveel feitelijke onjuistheden in een interview in de VARA Gids dat ik me onmogelijk kon voorstellen dat alle klachten van ‘de acrobaat’ flauwekul waren. Het relletje berokkende zijn interviewer nauwelijks imagoschade. Het stuk was immers ‘een Van Roosmalen’. Dan hóeft niet alles precies te kloppen.

Maar Van Roosmalen wilde - gelukkig - meer. De laatste jaren heeft hij zich ontwikkeld van een a-politieke ‘specialist malle medemensen’ tot een geëngageerd observator. In zijn repo-columns in nrc.next zoekt hij desnoods ruzie met de stoerste jongens van het schoolplein, zoals Arnold Karskens.
En hij maakt tegenwoordig ook stukken van de allerhoogste moeilijkheidsgraad: over Betondorp, waar hij met vriendin Eva Hoeke en hun baby Lucy woont. Als je in zo’n volksbuurt onzorgvuldig bent, krijg je op enig moment een corrigerende knal voor je harses.

De man die twaalf jaar geleden nog bloednerveus zat te zijn in het mediaprogramma ‘De Leugen Regeert’, is nu bovendien een coole performer. Op 19 november zag ik hem in Haarlem voordragen uit eigen werk tijdens ‘Hard Gras on Tour’ - Van Roosmalen is ook nog eens een gelauwerd voetbalschrijver. En jawel, ik voelde een steekje jaloezie.
Er zijn collega’s die ik mijn jaloezie misgun. Voor Marcel van Roosmalen geldt dat niet.

 

Coolness: 9 (precies de juiste nonchalance en de juiste slaperige blik)
Drive: 8,5 (maar wel zo ambitieus als de pest, vanaf het begin)
Schrijftalent: 11 (commentaar overbodig)
Passie voor details achter de komma: 4 (hij is geen FD-materiaal)

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.