mgm nvj maart

— donderdag 21 januari 2016, 16:16 | 2 reacties, praat mee

‘Maak van ANP publiek gefinancierd persbureau’

‘Maak van ANP publiek gefinancierd persbureau’
Robin van Lonkhuijsen / ANP

Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, roept de politiek op om van het ANP een publiek gefinancierd persbureau te maken. Hij zei dat donderdag tijdens de door de NOS georganiseerde conferentie Journalistiek on Demand, waarmee de NOS het 60-jarig bestaan van het NOS Journaal viert. Laatste wijziging: 28 januari 2016, 11:32

Volgens De Jong is het bekend dat het ANP het moeilijk heeft: het persbureau heeft steeds minder klanten en minder omzet. Hij is bang dat het ANP verdwijnt. “Ik kan me Nederland niet voorstellen zonder nationaal persbureau. De politiek zou zich dat moeten aantrekken en als er interesse is dan willen wij helpen.”

Het gevolg van een publiek persbureau is dan volgens De Jong ook dat de productie gratis beschikbaar wordt voor iedereen.

Marcel van Lingen, hoofdredacteur van het ANP, houdt zich op de vlakte na de opmerkingen van Jan de Jong. “Wij zijn relevant voor alle mediapartijen, de opmerking van Jan de Jong onderstreept dat. Het idee nemen wij serieus.”

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Info@roeldijkstra.nl, 22 januari 2016, 06:12

Waaaaaat???? Eerst de markt verzieken met krokettenprijzen en nu op staatsrekening alles grátis willen gaan weggeven.  Dat wordt een staatsmonopolie omdat er geen concurrentie meer overblijft.

Sven Hoogerhuis, 22 januari 2016, 12:24

Ik had het ook al op mijn FB pagina gezet dat ik het onzin vindt dat ANP gezien wordt als een nationaal persbureau. Het ANP heeft jaren geleden besloten om door te gaan als BV met aandeelhouders die als doel hebben winst te maken. Van oorsprong is ANP wellicht het nationale persbureau geweest, maar de markt is veranderd en ANP, ook al zijn ze de grootste, zal net als andere bekende- en minder bekende persbureau’s hun eigen broek moeten ophouden. Maar als ik aandeelhouder (V-Ventures) van ANP zou zijn en zie dat er meer kosten dan winst gemaakt wordt zou ik me ernstig zorgen gaan maken. Maar daar heeft de politiek niets mee te maken. Dan zouden alle persbureau’s in Nederland zich in Den Haag kunnen melden.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.