mgm nvj maart

— woensdag 2 december 2009, 11:06 | 0 reacties, praat mee

Maak nieuws gratis

De directeur van Telegraaf Media Nederland, Frank Volmer, riep recent Den Haag maar weer eens op de journalistieke activiteiten van de publieke omroepen een halt toe te roepen. ‘Niet alleen halen de door de belasting gefinancierde omroepen zo’n 200 miljoen euro aan advertentiegeld uit de markt, ook maken ze nieuwe initiatieven vrijwel onmogelijk’, luidt zijn klacht in zijn eigen krant. ‘Als het leespatroon van mensen verandert, dan moeten commerciële uitgevers de kans krijgen om mee te veranderen. Maar dat lukt niet, omdat publieke omroepen met belastinggeld allerlei initiatieven, als Teletekst, podcast, applicaties voor de iPhone en weblogs, ontplooien en daardoor onze pogingen blokkeren.’

Laatste wijziging: 2 december 2009, 12:09

Volmer neemt dat niet zozeer de publieke omroepen kwalijk als wel de politici. ‘Zij hebben de mond vol van pluriformiteit van de pers, maar de overheid beperkt dit zelf. De huidige ontwikkelingen zijn een bedreiging van de journalistieke onafhankelijkheid en daardoor uiteindelijk voor het gezond functioneren van de democratie.’ Grote woorden maar Volmer heeft een punt. De omroepen brengen nog net geen dagblad uit, maar tijdschriften bijvoorbeeld, zijn in zwang in Hilversum. En dan heb ik het niet over omroepbladen. Zo bracht de KRO de glossy Maria uit, geeft de Vara Kassa magazine uit en lanceerde de NCRV onlangs Man Bijt Hond magazine.

Aan de andere kant krijgen uitgevers als die van de Telegraaf spoedig dan eindelijk de beschikking over de felbegeerde omroepgegevens, de bestaansreden van de omroepbladen en indirect voor veel mensen de reden voor hun lidmaatschap. En ja, de Telegraaf Media Groep heeft op zijn beurt twee omroepen opgericht, Wakker Nederland en PowNed, die echter in handen zijn van de leden, niet van TMG. Feit blijft dat de situatie scheef is.

Volmer pleit ervoor duidelijk afspraken te maken over wat de publieke omroepen wel en niet mogen. Ik stel voor dat we een stap verder gaan: verruim de notie van publieke omroepen tot publieke media, laat de NOS met het ANP fuseren om onafhankelijke journalistiek van algemeen belang veilig te stellen, reserveer middelen voor innovatie, houd de content gratis, maak de technologie open source, en schaf de Ster af.

Concurrentie-vervalsing opgelost en de democratie gered. Het publiek zal de spotjes op radio en tv en de banners op Uitzendinggemist.nl niet missen vermoed ik.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.