Lubach scoort met Kamergotchi

320.000 Kamergotchi’s zijn inmiddels uit hun ei gekropen. Daarmee heeft het satirische programma Zondag met Lubach, na het filmpje waarin hij Nederland introduceert bij Donald Trump, opnieuw een hit te pakken. Afgelopen weekend lanceerde presentator Arjen Lubach de Kamergotchi-app: ‘het ideale spel voor de betrokken kiezer.’ Geïnspireerd op het in de jaren negentig razend populaire spelletje Tamagotchi, krijgen spelers in de app een lijsttrekker toegewezen die ze zo lang mogelijk in leven moeten houden door hem eten, aandacht of kennis te geven. Het spelletje werd massaal gedownload en zorgt voor hilariteit op social media.
De invloed van de virals die het team van Lubach rond de verkiezingen weet te creëren, reikt misschien nog veel verder dan alleen de lol die ze veroorzaken. In het Volkskrant-katern Sir Edmund van afgelopen weekend, pleit politicoloog en communicatiewetenschapper Mark Boukes in een productie over hoe we onze democratie kunnen verbeteren, voor meer vermenging van politiek en entertainment, naar Lubachs voorbeeld.
Volgens hem is het ‘essentieel’ dat meer Nederlanders zich betrokken voelen bij de politiek ‘Door politiek en entertainment te vermengen worden mensen tegelijkertijd vermaakt en steken ze iets op over politieke zaken.’ Hij vindt dat omroepen het genre van politieke fictie (Borgen, House of Cards) en politieke satire (zoals Zondag met Lubach en De Kwis) flink moeten uitbreiden. ‘Als democratie in spannende, informatieve en opiniërende vorm aan kijkers wordt voorgelegd, kan dat een brug slaan tussen de politiek en de niet-geëngageerde burger.’
Praat mee