Lichte stijging aandeel vrouwen op televisie
Hoewel de meerderheid van de mensen die in beeld komen nog altijd man is, is het aandeel vrouwen dat te zien en te horen is in non-fictieprogramma's op de Nederlandse tv dit jaar licht gestegen naar 39,1 procent. Dat concludeert het Commissariaat voor de Media.
Het is sinds 2019 de tweede keer dat de mediawaakhond er onderzoek naar heeft gedaan, in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW).
Vrouwen waren vooral in beeld als onderwerp van portret of als slachtoffer en nog steeds nauwelijks als expert: 26,7 procent van de hoogleraren en wetenschappelijke onderzoekers op tv was vrouw. Bij sportjournaals en talkshows over sport is wel een positieve ontwikkeling te zien, het aandeel vrouwen steeg daar van 3,8 procent in 2019 naar 13,2 procent in 2021. Ook het aandeel vrouwen dat als verslaggever te zien was nam toe in 2021: van 23,1 procent naar bijna 40 procent.
Commerciële omroepen doen het nog net wat beter dan de publieke omroepen. Het aandeel vrouwen is daar over de hele linie groter dan bij de NPO: ruim 40 procent gelijk en dat bleef in de afgelopen jaren gelijk. Bij de publieke omroep is het aandeel vrouwen over het algemeen wel toegenomen, van 32,5 procent in 2019 naar 37,7 procent dit jaar.
Verder is het opvallend dat hoewel vrouwen sterk oververtegenwoordigd (81 procent) zijn in de zorg, het onderzoek laat zien dat de coronacrisis geen bepalende rol heeft gespeeld in de toename van vrouwen op tv.
Naar aanleiding van dit rapport gaan directeur van RTL Nederland Sven Sauvé en voorzitter van de NPO Shula Rijxman gaan op woensdag 17 november live met elkaar in gesprek in de talkshow ‘Man, wat ben je veel in beeld!’, over de representatie van vrouwen op de Nederlandse televisie.
Praat mee