Lezer zorgt voor omzet bij krant
Opvallende resultaten in het jaarlijkse onderzoek onder kranten door de World Association of Newspapers and Publishers (WAN-IFRA). Voor het eerst is de lezer – en niet langer de adverteerder – de belangrijkste financier van de krant.
Vorig jaar verdienden dagbladen wereldwijd voor het eerst meer met abonnementen en losse verkoop dan met reclame. Dat meldde deze week de internationale krantenorganisatie WAN-Ifra. Wereldwijd haalden kranten in 2014 een omzet van 92 miljard euro van lezers, en 78 miljard euro van adverteerders.
In de vorig eeuw verdienden sommige kranten – met name in de VS – soms wel 80 procent van hun geld met advertenties. In Nederland was het lang tweederde van de omzet. De omslag in Nederland kwam al in 2003. Toen verdienden de kranten 907 miljoen euro met abonnementen en 863 miljoen euro met reclame. Vorig jaar kwam 23 procent uit advertenties, aldus brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia bij NRC.
Praat mee