— woensdag 9 september 2015, 13:49 | 0 reacties, praat mee

‘Laat mij maar mijn eigen plan trekken’

© Truus van Gog

Een gezonde obsessie voor wat mensen drijft. Zo noemt eigen baas Vivienne Groenewoud (40) haar drive om human interest-verhalen te schrijven. De afgelopen drie jaar zat ze nooit zonder werk. ‘Ik ga gewoon door totdat ik een hoofd in een bloempot op wielen ben.’

Waarom ben je freelancer geworden?
‘Vroeger wilde ik al heel graag journalist worden, maar dat is er niet van gekomen. In mijn tijd werd je continu uitgeloot bij de opleidingen. Uiteindelijk ben ik bij een zorginstelling terecht gekomen. Maar ik wilde toch heel graag iets doen met schrijven. Dus ben ik mijn verhalen gaan opsturen. Dat werd eigenlijk heel goed ontvangen. Toen het bedrijf waar ik werkte failliet ging dacht ik: nu ga ik het maar gewoon proberen.’

Je noemt jezelf een geboren freelancer. Waarom?
‘Ik werk niet zo graag onder een baas. Laat mij maar lekker mijn eigen plan trekken. Het enige wat ik af en toe mis zijn collega’s, maar ik heb veel contact met andere freelancers via sociale media. Ik geloof ook in elkaar dingen gunnen. Als jij nu iemand iets gunt, dan gunt diegene jou de volgende keer ook weer wat.’

Hoe ziet jouw week eruit?
‘Ik breng eerst mijn zoon naar school en dan ga ik achter de computer zitten tikken. Voor de dagelijkse beweging heb ik hondje Hummer aangeschaft, daar loop ik iedere dag een stuk mee. Ik heb een gezonde obsessie voor wat mensen drijft, dus ik schrijf veel human interest-verhalen. Omdat de bladenmarkt onder druk staat probeer ik nu ook een slag naar online te maken. Daarom ben ik ook mijn eigen online magazine gestart: bloom-magazine.nl. Daar plaats ik mijn eigen werk, maar schrijf ik ook over onderwerpen die vrouwen leuk vinden. Ik hoop daar uiteindelijk een basisinkomen uit te genereren, zodat ik meer tijd heb voor klussen waarvoor ik dieper in een onderwerp moet duiken. Af en toe doe ik ook commerciële klussen: die zijn lekker luchtig naast de vaak heftige human interest-verhalen.’

Je bent ook geïnteresseerd in het jihadisme. Wil jij je daarmee onderscheiden als journalist?
‘Dat zou ik wel willen, maar daarvoor ben ik te laat begonnen. Als ik twintig was geweest en geen kinderen had gehad, dan was ik naar het Midden-Oosten gegaan en correspondent geworden. Uit persoonlijke interesse volg ik wel cursussen over terrorisme, maar ik heb geen tijd om volledig in het thema te duiken. Ik ben eerder onderscheidend in mijn manier van schrijven. Ik hoor vaak dat mensen mijn schrijfstijl fris vinden. Misschien komt dat omdat ik autodidact ben.’

Is er weleens een productie zodanig aangepast dat deze niet meer van jou leek te zijn?
‘Niet bij een eigen stuk, maar wel bij een stuk van een collega die mij had geïnterviewd. Ik was heel blij met het interview, maar op de cover stond een ongelukkig gekozen quote die zonder de context van het verhaal een hele andere betekenis kreeg. Toen moest ik wel even slikken. Omdat ik het zelf heb meegemaakt ben ik extra alert op dit soort dingen. Maar over het algemeen heb ik hele empathische chefs.’

Ben je verzekerd?
‘Nee, dat zijn van die dingen die ik onder het vloerkleed schuif. Ik ga gewoon door totdat ik een hoofd in een bloempot op wielen ben. Het is wel iets waar ik mij in zou moeten verdiepen, maar ik schuif het steeds voor me uit omdat ik te druk ben.’

Bekijk meer van

Eigen Baas
platform makers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.