Kostenreductie dagbladuitgevers werpt vruchten af
Dagbladuitgevers hebben de afgelopen vijftien jaar fors in de kosten gesneden, wat betekent dat zelfs met teruglopende advertentie-inkomsten de bedrijfsresultaten eigenlijk prima zijn. Dat stelt media-onderzoeker Piet Bakker na analyse van jaarverslagen over meerdere jaren in het kader van De Stand van de Nieuwsmedia.
De advertenties zijn belangrijk, maar sinds 2002 is het aandeel van de totale inkomsten dat nog op advertenties leunt steeds verder afgenomen. In 2002 was dat voor het eerst minder dan 50 procent, nu is dat nog 21 procent. Lezers zijn veruit de belangrijkste bron van inkomsten, stelt Bakker.
“Omdat de uitgevers de laatste jaren hun kosten verlagen, is het bedrijfsresultaat in de hele sector met een EDITDA van ruim 16 procent nog steeds indrukwekkend”, is zijn conclusie.
De crisis van 2008 betekende een ‘onverbiddelijke’ daling in de omzet: van indertijd 1,5 miljard naar 859 miljoen euro in 2016, zelf weer 4 procent minder dan het jaar ervoor. Dat kranten steeds afhankelijker zijn van lezers voor hun inkomsten is op zich geen slechte zaak, stelt Bakker: “Die markt is namelijk minder gevoelig voor de conjunctuur.” Meer bij Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
Praat mee
1 reactie
Bert van Hijfte, 1 juni 2017, 17:25
“Prima resultaat voor uitgevers dagbladen in 2016” schrijft het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Mooi. Kunnen de dagbladen freelance journalisten en eigen medewerkers eindelijk een volwassen honorarium c.q. salaris betalen om zo de eigentijdse “sociale kwestie” te bestrijden.