mgm nvj maart

— donderdag 1 juni 2017, 12:04 | 1 reactie, praat mee

Kostenreductie dagbladuitgevers werpt vruchten af

Kostenreductie dagbladuitgevers werpt vruchten af
Omzet-ontwikkeling en kostenverhoudingen bij dagbladuitgeers, in kaart gebracht door media-onderzoeker Piet Bakker.

Dagbladuitgevers hebben de afgelopen vijftien jaar fors in de kosten gesneden, wat betekent dat zelfs met teruglopende advertentie-inkomsten de bedrijfsresultaten eigenlijk prima zijn. Dat stelt media-onderzoeker Piet Bakker na analyse van jaarverslagen over meerdere jaren in het kader van De Stand van de Nieuwsmedia. Laatste wijziging: 1 juni 2017, 12:07

De advertenties zijn belangrijk, maar sinds 2002 is het aandeel van de totale inkomsten dat nog op advertenties leunt steeds verder afgenomen. In 2002 was dat voor het eerst minder dan 50 procent, nu is dat nog 21 procent. Lezers zijn veruit de belangrijkste bron van inkomsten, stelt Bakker.

“Omdat de uitgevers de laatste jaren hun kosten verlagen, is het bedrijfsresultaat in de hele sector met een EDITDA van ruim 16 procent nog steeds indrukwekkend”, is zijn conclusie.

De crisis van 2008 betekende een ‘onverbiddelijke’ daling in de omzet: van indertijd 1,5 miljard naar 859 miljoen euro in 2016, zelf weer 4 procent minder dan het jaar ervoor. Dat kranten steeds afhankelijker zijn van lezers voor hun inkomsten is op zich geen slechte zaak, stelt Bakker: “Die markt is namelijk minder gevoelig voor de conjunctuur.” Meer bij Stimuleringsfonds voor de Journalistiek

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Bert van Hijfte, 1 juni 2017, 17:25

“Prima resultaat voor uitgevers dagbladen in 2016” schrijft het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Mooi. Kunnen de dagbladen freelance journalisten en eigen medewerkers eindelijk een volwassen honorarium c.q. salaris betalen om zo de eigentijdse “sociale kwestie” te bestrijden.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.