Jodal

— dinsdag 3 augustus 2010, 14:16 | 5 reacties, praat mee

Journalistiek moet kleiner denken

In de korte tijd dat Arnoud Wokke, redacteur van Tweakers.net, in de journalistiek opereert ziet hij een zorgwekkende ontwikkeling. ‘We zijn in rap tempo bezig de onafhankelijke journalistiek in Nederland te verkwanselen. We zijn bezig het te verkopen aan grote bedrijven en multinationals onder de vlag van eufemismen als “vernieuwing”, “herdefiniëring” en “realisme”. Ga maar met dertig mensen een leuke cultuurkrant maken, of met negentig mensen een ijzersterke economische krant. Met een eigen publiek, een eigen prijs en een eigen gezicht. Geen massa, wel kassa.’

Laatste wijziging: 5 augustus 2010, 11:26

Het vermengen van journalistiek en commercie is in mijn ogen een groot gevaar. De bijlagen, waarin zonder enkele nieuwswaarde in een artikel nieuwe smaakjes koffiepads of de ‘schatten van Cyprus’ worden aangeprezen zijn uiteraard al langer bekend. Ze zijn tot mijn afgrijzen zelfs algemeen geaccepteerd. Maar daar blijft het niet bij.

In De Pers staan gesponsorde columns: een medewerker van een hypotheekaanbieder mag in redactionele kolommen uitleggen wat er zo geweldig is aan een nieuw product. En ook in Spits kun je artikelen ‘kopen’. In een interview met een bekende DJ dook ineens een zin op dat hij al zijn foto’s maakte met die-en-die-telefoon.

Deze voorbeelden vallen me op, omdat ik ze lees: maar is het onmogelijk of zal het onmogelijk blijven in de al langer bestaande dagbladen?

Deze ontwikkelingen komen niet uit de lucht vallen: lezers lopen weg, kijkers raken gewend aan reclames en dus moet er meer gebeuren om de aandacht te trekken. Daardoor zetten wij de journalistiek op een helling om inkomsten te genereren en beseffen ons wellicht te weinig dat de helling alleen maar steiler naar beneden zal lopen.

De enige oplossing in mijn ogen om journalistiek onafhankelijk én winstgevend te houden, is het loslaten van het idee van de massaredacties met honderden journalisten één krant maken was leuk in de laatste decennia van de twintigste eeuw, maar is nu hopeloos uit de tijd. Je kunt veel beter méér kranten maken met diezelfde mensen. Méér tv-programma’s, meer nieuwssites.

De journalistiek moet kleiner denken. De tijd dat mensen alleen van een krant afhankelijk waren voor alle delen van de nieuwsvoorziening, is ouderwets. Dus moet je niet met 150 mensen een krant maken voor heel Limburg, maar met vijftien mensen één voor Geleen en omgeving, en met vijftien mensen één voor Venlo en omgeving en zo door. Hetzelfde kun je toepassen op NRC Handelsblad. Ga maar met dertig mensen een leuke cultuurkrant maken, of met negentig mensen een ijzersterke economische krant. Met een eigen publiek, een eigen prijs en een eigen gezicht. Geen massa, wel kassa. Want omdat je schrijft voor een geïnteresseerd publiek, kun je veel dieper gaan en daardoor veel meer informatie bieden die mensen nergens anders kunnen vinden en dus voor willen betalen.

Internet is per definitie een plek voor niches: mijn werkgever, Tweakers.net, is daar een voorbeeld van. Er wordt alleen geschreven over techgerelateerde onderwerpen en niet over de Kabinetsformatie of Ajax.

Maar er zijn ook talloze autoblogs, sportsites en communities rondom - bijvoorbeeld - journalistiek. Daar is makkelijk een businessmodel voor te bouwen: als het niet lukt op abonnementen, dan is het specifieke lezerspubliek voor specifieke adverteerders ongetwijfeld zó interessant, dat ze je niet kunnen laten liggen.

Ik ben optimistisch over de toekomst van de onafhankelijke journalistiek. Maar die toekomst ligt voor het leeuwendeel op internet. En daar geldt de ijzeren wet van het internet: iedereen leest alleen wat hem of haar interesseert en dus moet je komen met meer specialistische, diepgravende journalistiek. Die kan zichzelf - zo blijkt nu al - prima bedruipen, zolang je maar geen honderden redacteuren moet betalen om één uitgave te maken.

Arnoud Wokke, redacteur van Tweakers.net, schreef dit opiniestuk op persoonlijke titel.

Bekijk meer van

Praat mee

5 reacties

Bert Brussen, 3 augustus 2010, 19:55

Is dit stuk gesponsord door Tweakers.net?

Rene Quist, 4 augustus 2010, 11:28

Helemaal mee eens. Ik ben een klassiek geschoolde journalist met meer dan een 12 jaar ervaring bij kranten als AD, Limburger en Metro en sinds 2 jaar heb ik de website http://www.golfvivant.nl opgezet. Inderdaad, een site over golf, reizen en het goede leven rond golf. Een niche? Misschien, we trekken maandelijks 15.000 bezoeker en groeien als kool. We verdienen er geld mee en voorzien heel duidelijk in een behoefte. Alles is meetbaar. Nooit meer een chef die vanuit zijn onderbuik een artikel slecht vindt.
We zijn snel, flexibel en we vinden het vooral leuk. Dus wij zien geen zwarte wolken, integendeel we zien een uiterst rooskleurig toekomst.

koos staal, 4 augustus 2010, 13:16

Mag ik in dit licht nog even herinneren aan het in 2006 door mij en George Vogelaar gelanceerde plan voor XS, de één- of meermanskrant, écht compact, flexibel en simpel te maken. Misschien biedt dit verhaal een nieuwe kans. Voor wie het nog ‘s wil nalezen. zie
http://www.staalduiker.com/nl/actueel.html#xs

Andries Veldman, 4 augustus 2010, 16:13

Helemaal eens met Arnoud Wokke. Vraag aan Koos Staal: waarom is XS niet gelukt?

koos staal, 4 augustus 2010, 17:10

Andries, weet niet precies waarom het niet lukte. Enerzijds werd het door de (grote) dagbladbedrijven die serieus belangstelling hadden teveel gezien als aanvulling op bestaande krant en wilde men dus hoge oplages en daarvoor was het, druktechnisch, nou juist niet geschikt. Anderzijds waren er geen Kuifjes die op kleine schaal zo’n éénmanskrant durfden te maken. Concept toch te onconventioneel, te vroeg wellicht? Misschien moeten we nog ‘s wat varianten maken en opnieuw onderzoek doen. Idee is ‘t waard vind ik.
K

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.