Journalisten geven 7500 nieuwssites ‘betrouwbaarheidslabel’
Inzicht bieden in welke nieuwsmedia betrouwbaar zijn en welke niet. Dat is het doel achter het project NewsGuard. De bedenkers van het project, de Amerikaanse journalisten Steven Brill en L. Gordon Crovitz, willen de komende maanden 7.500 Engelstalige nieuwssites markeren en voorzien van een 'betrouwbaarheidslabel'.
Media die bewezen betrouwbaar zijn krijgen een groen label, terwijl media die bewezen onzin verspreiden een rood ‘plakkertje’ krijgen. Websites waarvan de betrouwbaarheid van berichten niet met zekerheid vastgesteld kan worden krijgen een geel label.
Dat maken Crovitz en Brill zelf bekend op de website van NewsGuard. Het tweetal haalde onlangs 6 miljoen dollar op om het platform te lanceren. Voor het beoordelen van de nieuwssites schakelen de twee professionele journalisten in. Zij zullen onder andere korte samenvattingen schrijven, waarin ze op een rij zetten wie de eigenaar van de site is, waar financiering vandaan komt en wie er werken.
98 procent van alle artikelen
De labels die de 7500 sites opgespeld krijgen worden door NewsGuard aangeboden aan bedrijven die zoekmachines en socialemediaplatformen uitbaten, schrijft FACTORY, de factcheck-groep van de Fontys Hogeschool voor Journalistiek. De bedrijven kunnen gebruikers daarmee inzage bieden in de betrouwbaarheid van de sites die ze bezoeken. De 7500 sites zijn volgens NewsGuard samen goed voor 98 procent van alle Engelstalige artikelen die in de Verenigde Staten worden verspreid.
De database van NewsGuard moet in november klaar zijn, meldt NiemanLab. In die maand vinden in de Verenigde Staten de midterm elections plaats, waarbij gestreden wordt om de zetels in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden en de Senaat.
Praat mee