word studentlid

— woensdag 17 februari 2021, 12:36 | 0 reacties, praat mee

Journalisten en pr-mensen missen elkaar, of tenminste persbijeenkomsten

Journalisten en pr-mensen missen elkaar, of tenminste persbijeenkomsten

Journalisten en pr-mensen missen elkaar, of tenminste ze missen persbijeenkomsten georganiseerd door pr-mensen voor journalisten. Sinds de coronapandemie zijn er nauwelijks nog fysieke bijeenkomsten. In een enquête onder beide beroepsgroepen geeft bij beide groepen ongeveer 60 procent aan dat hun werk daardoor minder leuk is.

Het onderzoek is een aanvulling op het tweejaarlijkse onderzoek dat het bedrijf PR-Dashboard uitvoert onder de twee groepen. Er deden 290 mensen mee, waarvan 178 respondenten deelnamen aan het deel voor journalisten en 112 respondenten aan het deel voor PR-professionals.

Van de PR-professionals vindt 42 procent dat nieuws dat zij naar journalisten versturen minder snel wordt opgenomen. Van de PR-professionals voelt 33 procent de verplichting om de link met COVID-19 te leggen in de persberichten die zij versturen. Negentien procent van de journalisten voelt deze verplichting in hun werk.

Slechts 17 procent van de PR-professionals geeft aan door de komst van COVID-19 nog fysieke events te organiseren. Twaalf procent van de journalisten zegt nog uitnodigingen te ontvangen voor fysieke evenementen en 56 procent geeft aan absoluut geen fysieke evenementen meer te bezoeken.

De evenementen die nu nog worden georganiseerd zijn vooral digitaal: 51 procent van de PR-professionals zegt nu hun events online te organiseren. Het merendeel van de journalisten geeft aan dat de uitnodigingen die zij ontvangen voor digitale events zijn (65%). Overigens zijn de meeste journalisten, ondanks het afgenomen werkplezier, voorstander van digitale persconferenties (60%) en vinden zij dat deze na COVID-19 ook mogen blijven (67%).

Er is het afgelopen jaar nog geen vervanging gevonden voor fysiek contact. Zelfs het aantal perspakketten dat wordt opgestuurd naar journalisten is afgenomen. Ruim 47 procent van de PR-professionals geeft aan dat de perspakketten die zij versturen (soms) ter vervanging zijn van een evenement, maar ruim 40 procent van de journalisten geeft aan minder perspakketten te ontvangen.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.