mgm nvj maart

— vrijdag 13 september 2013, 14:15 | 5 reacties, praat mee

Journalist moet multimediaal zijn

Wil je als journalist nog aan het werk komen, dan zul je multimediaal moeten werken. Social media, bloggen, video's bewerken en op het web plaatsen en werken met verschillende content managementsystemen zijn enkele van de vereisten. Dat blijkt uit een analyse door onderzoeker Piet Bakker van de Hogeschool Utrecht van vacatureteksten die in de maanden juni en juli op verschillende websites, waar onder Villamedia, zijn geplaatst. Hij presenteert de resultaten op de Future of Journalism Conference van de Cardiff University (vandaag en morgen). Specifieke kennis van data-journalistiek wordt nog in een beperkt aantal gevallen gevraagd. Meer over het onderzoek bij Journalismlab. Laatste wijziging: 16 september 2013, 11:19

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

5 reacties

Kees, 14 september 2013, 00:26

Komt door de Luiheid van afnemers meer geven weinig terug krijgen. Meeste media willen kant en klaar op bordje hebben zo niet nemen we niks af…

Herman Spinhof, 15 september 2013, 03:10

Is dat niet al jaren het geval, het is de praktijk van alledag. Niet alleen nieuws vergaren en stukjes, foto’s, videos, radio quotes maken, maar ook monteren, opmaak en layout (in de tamplates die er zijn voor de krant) verzorgen. Meer taken en met meer media werken, voor hetzelfde bedrag of zelfs voor minder geld dan pakweg 2, 3 jaar geleden.

Eldert Kuiken, 16 september 2013, 16:22

Luiheid afnemer? Ofwel: klant is een klootzak, want hij koopt mijn producten niet… Waarom is dat dan zo? Die nieuwe media zijn er en de afnemer moet er iets mee. Bij gebrek aan visie stuurt die dan maar op euro’s (besparen)? Natuurlijk, maar dat verwijt kan de journalist dan ook zichzelf maken…

Jody Ummels, 17 september 2013, 14:02

Tegelijkertijd meen ik uit mijn bescheiden ervaring (steekproef n=1) te merken dat er op de freelancemarkt steeds meer ruimte komt voor specialisten. Niet alleen in onderwerp, maar ook in medium.

Ik heb het dan wel over de echte freelancemarkt en niet over de pseudofreelancers, die moeten zich -heb ik de indruk- gewoon schikken naar dezelfde normen als mensen met een echte baan, maar dan voor minder geld. 

@Redactie: het is mij een raadsel waarom dit over ‘datajournalistiek’ of over ‘internet’ gaat…

Nick Kivits, 18 september 2013, 12:01

@Jody Ummels: vermoedelijk omdat het onderzoek van Piet Bakker in dezen gezien wordt als een datajournalistiek onderzoek.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.