foj 2019

— vrijdag 5 oktober 2012, 13:27 | 0 reacties, praat mee

Ik wil ook een boek schrijven

Een boek op je naam is belangrijk. Dat geldt voor iedere journalist. Ook voor Villamedia-redacteur Frans Oremus. Met afgunst kijkt hij naar de collega’s die opduiken in de catalogi van de boekuitgevers. Maar goed nieuws: ook van hem komt er een luchtig werkje in boekvorm aan.

Al lang kijk ik met onverholen jaloezie naar collega’s die een boek produceren. Veel van hen vulden jarenlang hun kolommen braaf met geleende tekst. Uit interviews, achtergrondgesprekken bijeenkomsten, rapporten of uit geheimzinnig toegeschoven nota’s. Vaak gaat het om niet onverdienstelijke journalisten, maar nou ook weer niet om collega’s waarbij je denkt: goh, wanneer zou er van hem of haar eens een boek verschijnen?

En dan – je verwacht het bijna nooit – gebeurt het. In een kleurige voorjaars- of najaarscatalogus van een uitgeverij staat het ineens zwart op wit, compleet met de over enkele maanden te verschijnen cover, een heus ISBN-nummer en titel. De betrokken persoon – die je op een zwart-wit foto dromerig peinzend aanstaart is geen journalist meer, maar…auteur. Zijn journalistieke loopbaan lijkt uitsluitend in dienst te hebben gestaan van dit boek. De kroon op jarenlang stukjes tikken. De poort tot een nieuwe functie, zonder van baan te hoeven veranderen of een extra opleiding te volgen. Die functie heet: schrijver.

Althans als het boekje ook daadwerkelijk verschijnt. Niks is immers treuriger dan een – soms meermalen – aangekondigde en steeds weer ingetrokken boektitel die uiteindelijk nooit op de drukpers zal belanden. Dat gebeurt soms. Over de drama’s die daarachter schuil gaan zijn waarschijnlijk boeken te schrijven. Alleen die verschijnen nooit.

Wanneer er weer eens een mij bekende collega in zo’n brochure opduikt word ik in eerste instantie overmand door afgunst. Goh, waarom ben ik nou niet op het idee gekomen om het imperium van John de Mol in kaart te brengen, de Indische drukpers uit het tijdvak 1850-1877 te beschrijven, eens diep in de beerput die ‘zorgsector’ heet te duiken of gewoon een tijdje achter Geert Wilders aan te lopen?

Welke journalisten hebben er allemaal een boekje? Om eens een paar voorbeelden te noemen: Jean-Pierre Geelen heeft een boek, Eric Smit, Corine Koole, Theo Dersjant heeft een boek, Mart Smeets heeft een heleboel boeken, Marcia Nieuwenhuis is bezig met een boek, Rob Wijnberg heeft een boek, Marcel van Roosmalen, Onno Aerden, John van den Heuvel, Gerri Eickhof, Hans Laroes, Jannetje Koelewijn, Suzanne Rethans, Wim de Jong, Joep Dohmen, Max van Weezel, Joris van Casteren, Kim Moelands, Sanne Kloosterboer, Johan Derksen, Carel Peeters, Harold Hamersma, Arendo Joustra, Piet Hagen, Arnold Karskens, Geert Mak, Rudie Kagie, Renske de Greef, Daniëlle Serdijn, Michiel van Erp, Annemarie Oster, Aaf Brandt Corstius, Raymond van den Boogaard, Gijs Groenteman, Wilfried de Jong, Ad Fransen, Renate Dorrestein, Hans Aarsman, Simon Rozendaal, Erna Gianotten, Peter Kee, Frénk van der Linden heeft natuurlijk een boek, Stella Braam en Elma Verhey hebben samen een boek, Willem Pekelder, Cees Grimbergen, Pieter van Os, Tom Kleijn, Sylvia Witteman, Arie Boomsma, Michiel Bicker Caarten, Peter ter Horst, ja zelfs aan het web toegewijde nerds als Bert Brussen, Bart Brouwers en Eric van Heeswijk hebben een boek… En Frans Oremus heeft (nog) geen boek.

Je kunt je natuurlijk afvragen: is het niet allemaal ijdelheid, die boekjesschrijverij van journalisten? En: geeft een boek daadwerkelijk meer glans aan de carrière van de auteur/journalist? Toch wel, denk ik, als het gaat om dat laatste. Een journalist met een boek heeft extra bagage op zijn CV en wordt, als het tenminste om een enigszins substantieel werkje gaat, serieuzer genomen door collega’s en – niet onbelangrijk – door zijn familie en vrienden. Winst dus.

Maar ook inhoudelijk word je er als journalist niet slechter van. Want het werkt verfrissend om naast het ploeteren op de korte baan te duiken in een onderwerp voor een iets langere periode dan je bent gewend. Een goede oefening, die het dagelijkse journalistieke werk ten goede komt omdat je met meer diepgang en distantie naar nieuwsgebeurtenissen kijkt. Zit er een boek in?, is een goede vraag bij veel nieuwsitems die je als journalist onder ogen krijgt.

Zelf heb ik dit ondervonden bij het schrijven van een reeks artikelen over de periferie van de journalistiek: dat wat er gebeurt rond de totstandkoming van verhalen waar de lezer meestal niet van op de hoogte is, uitzonderingen daargelaten. Er komt een boekje aan. Een luchtig werkje, waarvan ik hoop dat het mij de sterrenstatus van schrijver en deskundige brengt, inclusief optredens bij DWDD, P&W en De Kunst van het Maken (al moet ik nog even kijken wie ik voorrang gun) en interviews in diverse kranten en weekbladen.
En nu maar hopen dat er ook wat boeken worden afgenomen en ik me niet genoodzaakt voel – om schaamte en blamage te voorkomen – de halve oplage zelf op te kopen van mijn schamele redacteursalarisje, teneinde bij vrienden, kennissen en – vooral – collega’s van een verder niet nader te specificeren ‘forse oplage’ te kunnen blijven reppen. U zult het horen.

Het boek van Frans Oremus, ‘Ik geef je twee tickets Londen. De wonderlijke wereld van de journalistiek’ verschijnt eind dit jaar bij Villamedia Uitgeverij BV.

Bekijk meer van

vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.