Hyderabad: over kosten gesproken
WEBLOG Over twee dingen vandaag verder niets: de nieuwe Portugese krant i; kijk maar op hun website: www.ionline.pt. Een, twee feiten toch: 22 procent van de Portugezen die i dagelijks koopt, las eerder geen krant. En 50 procent van de lezers is tussen de 18 en 45 jaar. Bevlogen presentatie over een bijzonder concept; zie ionline, schrijft Jan Reijnoudt die voor Villamedia een weblog bijhoudt over de WAN-IFRA in India.
Verder een gesprek gehad met een oude bekende, Erik Bjerager, de hoofdredacteur van Kristeligt Dagblad in Denemarken. Daar is er geen crisis, wel stijgende oplagecijfers; al jaren. Hij heeft een paar tips die ik wil delen met onze hoofdredacteur. Daarover dus verder ook niets.
Volle zaal deze woensdagmorgen voor Martha Stone van WAN-IFRA. Ze inspireert met haar verhaal over de vele manieren die kranten wereldwijd aangrijpen om de crisis het hoofd te bieden. Een onderzoek onder 653 deelnemers heeft als uitkomst: maximaal snijden in de kosten. Op allerlei manieren. Materiaalkosten, inclusief papier, scoren hoog met direct daarop volgend administratie. Ruim 20 procent overweegt het maken van artikelen verder uit te besteden.
Uitgevers werken op veel fronten aan de inkomstenkant. Martha Stone: ”Raden van bestuur en hoofdredacties denken veel creatiever dan je van de conservatieve branche verwacht. Ook veel meer dan de journalisten in hun dienst”. Zo ziet 6 procent bijvoorbeeld mogelijkheden in het verdienen van geld met het organiseren van congressen. Stone begrijpt dat wel: ”Die gaan ook over content en het communiceren daarover; precies wat een mediabedrijf doet.”
Uitgevers en redacteuren kijken hier in Hyderabad jaloers naar het Portugese i. Ook de Indiase markt –1,2 miljard inwoners– is iets om van te dromen: amper 40 procent leest nu een krant, maar de nieuwshonger is groot, het analfabetisme neemt af en concurrentie van digitaal is er amper: nog geen 5 procent van de Indiase huishoudens beschikt over een computer.
Harde cijfers in dit verband: na niet meer dan een jaar voorbereiding startte voorjaar 2008 dagblad Sashki in India met ruim 1.100.000 abonnees; Oplage nu: 1,25 miljoen.
Prijs per krant: 2,5 rupees. Een brood kost hier vier tot vijf keer zoveel. Een taxi, straks van conferentiecentrum naar hotel –een uurtje in de spits– vraagt 800 rupees; omgerekend ruim 11,5 euro.
Jan Reijnoudt werkt voor de digitale media van het Reformatorisch Dagblad en bezoekt deze week de WAN-IFRA in India. Voor Villamedia houdt hij een weblog bij. Met bijdrage van Herman Weessies.
Eerdere afleveringen:
* Hot in Hyderabad: mobiel
* Hyderabad: internet zwart gat
Praat mee
2 reacties
Chris de Vries, 2 februari 2010, 21:14
“Volle zaal deze woensdagmorgen voor Martha Stone van WAN-IFRA. Ze inspireert met haar verhaal over de vele manieren die kranten wereldwijd aangrijpen om de crisis het hoofd te bieden. Een onderzoek onder 653 deelnemers heeft als uitkomst: maximaal snijden in de kosten. Op allerlei manieren. Materiaalkosten, inclusief papier, scoren hoog met direct daarop volgend administratie. Ruim 20 procent overweegt het maken van artikelen verder uit te besteden.”
Mag ik hieruit concluderen dat de “race to the bottom” verder gaat? Heb ‘t lef nou eindelijk eens verantwoording af te leggen aan je publiek, om wie het gaat. Inspiratie opdoen, hoofdredacteuren en managers bij de media?
Neil Nemeth, Ombudsmen of North America: an experiment in social responsibility
Claude-Jean Bertrand, An arsenal for democracy: media accountability systems
Olivier, 3 februari 2010, 08:45
Zucht, waarom moeten journalistiek leidinggevenden toch altijd inspiratie opdoen in verre oorden? En waarom ook hoofdredacteuren van media die volop op het glijpad zitten? Ga toch gewoon op je eigen redactie de handen uit de mouwen steken en tank nieuwe vakkennis bij via google. Scheelt een hoop tijd en ergernis bij de mensen thuis die afvragen waarom de baas er niet gewoon is zijn stinkende best te doen voor een krant in zwaar weer.