word studentlid

— woensdag 2 december 2009, 12:49 | 0 reacties, praat mee

Hyderabad: internet zwart gat

WEBLOG Als het op geld aankomt, wil iedereen hier in Hyderabad –op de jaarlijkse meeting van de World Association of Newspapers (WAN) – weten of het nog wat gaat worden met internet. Negenhonderd man had Thimothy Balding, de WAN-IFRA-ceo, dinsdagmorgen onder zijn gehoor toen hij in 20 minuten veertig slides deed, om zijn jaarrede uit te spreken. Laatste wijziging: 2 december 2009, 15:05

Bij nummer 27 valt weer die woordcombinatie van maandagmiddag:  mobiel en tsunami. Volgens Balding gaat daar geld verdiend worden. De eerste 26 slides gaan over het ontbreken van genoeg advertentie-inkomsten, tegenwoordig. Balding is niet optimistisch. De uitdaging is om linksom of rechtsom de kostbare journalistieke content op internet te verzilveren. Maar hij spreekt van een zwart gat.

Balding laat zien dat de advertentie-inkomsten op internet ver boven de lage verdiensten bij de digitale kranten liggen. “Daar is sprake van een zwart gat. Waar gaat dat geld naar toe? Naar de zoekmachines, met name Google.” Dat is een uitdaging, zegt Balding, om daar wat in te veranderen. Maar de tweede uitdaging is de volgens hem de iPhone. Gebruikers gaan massaal internet op om online nieuws te lezen. “Dat is een markt die lang beloofd is, maar tot nu toe niet bestond.”

Andreas Wiele, bestuurslid van Axel Springer in Duitsland valt daar bovenop. Zijn bedrijf doet het nog steeds goed, met vette zwarte cijfers en veel gratis content op internet. Kannibalisatie bestaat volgens hem niet. Hij heeft voorbeelden van groei op papier, dankzij gratis content op internet. Maar mobiel, daar gaan ze geld aan verdienen. Binnenkort komen ze met een app op de iPhone en dat gaat de gebruiker euro’s kosten, “Iemand met een iPhone is gewend voor diverse diensten te betalen.”

Logisch dat ook Les Hinton, ceo van Dow Jones & Co zo’n verhaal vertelt. Zijn digitale lezers betalen al volop voor de Wall Street Journal; zijn baas is immers Rupport Murdoch die geen gelegenheid onbenut laat om te zeggen dat nieuws, opgeschreven door kwaliteitsjournalisten nu eenmaal niet gratis kan zijn.

Hinton waarschuwt voor snelle successen. Content geschikt maken voor de Blackberry en de iPhone, “dat was voor ons nog duivels lastig.”

Les Hinton van Dow Jones heeft nog een aardige: De vismarkt doet vis in paper wij doen nieuws in papier; de content is wat telt, niet de verpakking.
 
Jan Reijnoudt werkt voor de digitale media van het Reformatorisch Dagblad en bezoekt deze week de WAN-IFRA in India. Voor Villamedia houdt hij een weblog bij.


Eerdere afleveringen:
* Hot in Hyderabad: mobiel

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.