Hyderabad: internet zwart gat
WEBLOG Als het op geld aankomt, wil iedereen hier in Hyderabad –op de jaarlijkse meeting van de World Association of Newspapers (WAN) – weten of het nog wat gaat worden met internet. Negenhonderd man had Thimothy Balding, de WAN-IFRA-ceo, dinsdagmorgen onder zijn gehoor toen hij in 20 minuten veertig slides deed, om zijn jaarrede uit te spreken.
Bij nummer 27 valt weer die woordcombinatie van maandagmiddag: mobiel en tsunami. Volgens Balding gaat daar geld verdiend worden. De eerste 26 slides gaan over het ontbreken van genoeg advertentie-inkomsten, tegenwoordig. Balding is niet optimistisch. De uitdaging is om linksom of rechtsom de kostbare journalistieke content op internet te verzilveren. Maar hij spreekt van een zwart gat.
Balding laat zien dat de advertentie-inkomsten op internet ver boven de lage verdiensten bij de digitale kranten liggen. “Daar is sprake van een zwart gat. Waar gaat dat geld naar toe? Naar de zoekmachines, met name Google.” Dat is een uitdaging, zegt Balding, om daar wat in te veranderen. Maar de tweede uitdaging is de volgens hem de iPhone. Gebruikers gaan massaal internet op om online nieuws te lezen. “Dat is een markt die lang beloofd is, maar tot nu toe niet bestond.”
Andreas Wiele, bestuurslid van Axel Springer in Duitsland valt daar bovenop. Zijn bedrijf doet het nog steeds goed, met vette zwarte cijfers en veel gratis content op internet. Kannibalisatie bestaat volgens hem niet. Hij heeft voorbeelden van groei op papier, dankzij gratis content op internet. Maar mobiel, daar gaan ze geld aan verdienen. Binnenkort komen ze met een app op de iPhone en dat gaat de gebruiker euro’s kosten, “Iemand met een iPhone is gewend voor diverse diensten te betalen.”
Logisch dat ook Les Hinton, ceo van Dow Jones & Co zo’n verhaal vertelt. Zijn digitale lezers betalen al volop voor de Wall Street Journal; zijn baas is immers Rupport Murdoch die geen gelegenheid onbenut laat om te zeggen dat nieuws, opgeschreven door kwaliteitsjournalisten nu eenmaal niet gratis kan zijn.
Hinton waarschuwt voor snelle successen. Content geschikt maken voor de Blackberry en de iPhone, “dat was voor ons nog duivels lastig.”
Les Hinton van Dow Jones heeft nog een aardige: De vismarkt doet vis in paper wij doen nieuws in papier; de content is wat telt, niet de verpakking.
Jan Reijnoudt werkt voor de digitale media van het Reformatorisch Dagblad en bezoekt deze week de WAN-IFRA in India. Voor Villamedia houdt hij een weblog bij.
Eerdere afleveringen:
* Hot in Hyderabad: mobiel
Praat mee