website over journalistiek

‘Herzie taken marktverstorende NOS’

Lars Pasveer — Geplaatst in omroep op woensdag 23 mei 2012, 13:53

Nieuws

De NOS is marktverstorend en zou zich eigenlijk met andere zaken moeten bezig houden. Dat vinden Telegraaf Media Groep-directeur Frank Volmer en Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque, meldt NU. Ze deden dat verzoek tijdens hoorzitting over het persbeleid, dat vandaag in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Alles dat de NOS doet, heeft invloed op andere media. “Als iemand op de NOS-site zit, zit hij niet op de website van de Telegraaf of de Volkskrant”, stelt Volmer - die regelmatig klaagt over de vermeende marktverstorende werking van activiteiten van de publieke omroep.  Ondanks dat de NOS-site nauwelijks reclame bevat, is er volgens Volmer toch invloed op de advertentiemarkt.

Remarque noemde activiteiten van de VARA - en opiniesite Joop in het bijzonder - eveneens een directe concurrent van zijn eigen opiniepagina’s. “U kunt ons wel helpen met subsidies, maar geef ons een eerlijke kans, dan hebben we geen subsidies nodig”, aldus Remarque. De VARA betaalt de in 2009 gelanceerde site overigens uit ledenbijdragen, niet met belastinggeld. Ook werden de (internet)ambities van de publieke omroep al sterk teruggebracht.

2 reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. Thomas Bruning, 23 mei 2012, 17:48

    Bij de hoorzitting Persbeleid was tot mijn grote verbazing weinig inzet om de situatie voor de (regionale) nieuwsmedia te verbeteren en veel aandacht om de publieke omroep de schuld te geven van alle problemen. Een gemiste kans, want belangrijke journalistieke functies verdwijnen met rasse schreden uit de regio en het opheffen van de publieke omroep gaat dit probleem echt niet oplossen. In andere landen, waar de publieke omroep geen rol van betekenis speelt, hebben commerciële (regionale) media precies dezelfde problemen om geld te verdienen met informatie online, dus de aanwezigheid van de publieke omroep online is daar echt de oorzaak niet van. Dat neemt niet weg dat het een goede zaak zou zijn als de publieke omroep voor haar digitale activiteiten geen advertenties zou werven en goed wordt bekeken op welke wijze alle commerciële partijen beter gebruik zouden kunnen maken van door de publieke omroep gemaakt materiaal. Voor een wat meer opbouwende aanpak mbt de aanpak van de problemen in de regio verwijs ik graag naar het opiniestuk van mijn hand elders op deze site.

  2. 2. Vincent Verweij, 23 mei 2012, 21:03

    De NOS maakt de krantensites kapot. Treinen maken de autobranche stuk. Bibliotheken slopen de boekwinkels. Musea zijn dodelijk voor de kunsthandel. Echt waar.