Google wil deals sluiten met Nederlandse nieuwsuitgevers vereenvoudigen

Google introduceert voor Nederlandse uitgevers Extended News Preview (EPN). Die tool moet het voor uitgevers eenvoudiger maken afspraken te maken over de wijze waarop Google hun producties indexeert. Momenteel is onduidelijk wat een kort of lang fragment nu precies omvat.
In het kader van de nieuwe Europese auteursrechtenrichtlijn is Google gestart overeenkomsten te sluiten met uitgevers. Google zegt overeenkomsten te hebben gesloten met uitgevers van meer dan 300 nationale, lokale en gespecialiseerde publicaties in Duitsland, Hongarije, Frankrijk, Oostenrijk, Ierland en Nederland.
Het Extended News Previews Program stelt individuele uitgevers in staat Google zelf te benaderen voor een overeenkomst rond hergebruik van content “die verder gaat dan links en korte fragmenten.”
Woordvoerder Rachid Finge zegt in een reactie aan Villamedia: “Google blijft overigens graag bereid om aan tafel te gaan met het collectief van Nederlandse mediaorganisaties dat gezamenlijk wil onderhandelen.”
Google wacht nog op gespreksvoorstellen van Nederlandse uitgevers-collectieven, aldus Finge. Meerdere mediabedrijven kondigden aan samen te willen optrekken in de onderhandelingen met het bedrijf.
Praat mee