FTM publiceert eerste impact rapport

Journalistiek onderzoeksplatform Follow The Money heeft zijn eerste impactrapport gepubliceerd. Daarin beschrijft de redactie de effecten die de verhalen hebben gehad. 'Dat doen we in de eerste plaats omdat impact voor ons, als journalistieke beweging met een duidelijk maatschappelijk doel, belangrijker is dan het bereik van onze artikelen', schrijven oprichters Arne van der Wal en Eric Smit.
De heren melden desondanks ook een paar harde cijfers. Onder meer de top 10 van best gelezen verhalen (zie foto) en het aantal unieke bezoekers en pageviews over de eerste zes maanden van dit jaar. Beide zitten in de lift. FTM had 1.033.821 unieke bezoekers die goed waren voor 3.528.398 pageviews.
De impact meting is nieuw voor FTM en nieuw in de journalistiek. ‘Het meten van impact is geen exacte wetenschap. Voor de journalistiek staat het meten ervan zelfs nog in de kinderschoenen. Ook wij zullen onze methodiek in de komende tijd verbeteren en systematiseren. Dit rapport is een eerste aanzet. Voor de impactrapportage over het eerste halfjaar van 2016 hebben we in eerste instantie gekeken naar wat er naar aanleiding van onze publicaties zichtbaar is gebeurd’.
In het rapport beschrijft FTM de impact van publicaties verdeeld over zes thema’s (financiële sector, zorg, voeding, energie, wonen en Europa). Bij elk thema wordt gekeken naar de gevolgen in de maatschappij en de politiek en of andere media het bericht hebben overgenomen dan wel verder hebben opgepakt.
Praat mee