Freelancers doen derde van het werk
Meer dan de helft van de Nederlandse uitgeverijen besteedt werkzaamheden uit aan freelancers. Uit een recent marktonderzoek in opdracht van freelancer-intermediair Arts Mediaproducties blijkt dat Nederlandse uitgeverijen die freelancers of andere externe partijen inhuren, gemiddeld voor 29% hun werkzaamheden op het gebied van tekstschrijven en eindredactie uitbesteden. Met name de grotere uitgeverijen maken gebruik van freelancers. Aan het onderzoek, dat uitgevoerd werd door onderzoeksbureau Markteffect, werkten landelijk 1099 bedrijven mee.
Meer dan de helft daarvan (54%) besteedt wel eens het schrijven van teksten uit. Daarna wordt vormgeving het meest uitbesteed (43%). Grotere uitgeverijen laten externe partijen ook wel eens teksten vertalen (34%) en foto’s bewerken (29%). Ongeveer 28% van de uitgevers besteedt het voeren van eindredactie wel eens uit en 22% het maken van folders, brochures, advertenties en handleidingen. Naast de bekende voordelen van freelancers, werden nu ook de nadelen van het werken met freelancers onderzocht. Als grootste nadeel noemde 21% van de geënquêteerden dat freelancers de kwaliteit niet waarmaken. Andere ergernissen zijn het niet halen van deadlines (19%), slechte prijsafspraken (9%) en slechte bereikbaarheid en communicatie (7%).