word studentlid

— vrijdag 26 juli 2013, 08:45 | 2 reacties, praat mee

Freelancen wordt verplicht vak

Fontys Hogeschool Journalistiek begint komend schooljaar met een module ondernemende journalistiek, schrijft persinnovatie.nl. Derdejaarsstudenten vormen daarbij teams en gaan langs mediabedrijven met ideeën voor multimediale artikelen. Worden er geen opdrachten binnengehaald dan moeten ze het vak herkansen. De studenten krijgen tien weken de tijd om hun eigen 'bedrijf' op te richten. Het idee voor het nieuwe vak is ingegeven door de praktijk, zegt Bart van Teeffelen, docent multimedia aan de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. "Steeds meer studenten gaan na de opleiding aan de slag als freelancer en komen minder vaak terecht op redacties." Om de leerlingen hiervoor klaar te stomen leren ze in de praktijk om opdrachten als freelancer binnen te halen. De media die meedoen aan het project zijn de publieke omroep NTR, het Eindhovens Dagblad, Dichtbij.nl, Omroep Brabant en Omroep Zeeland. Het Brabants Dagblad sluit later dit schooljaar aan. Laatste wijziging: 26 juli 2013, 12:34

Het vak is een verplichte module voor alle derdejaarsstudenten en een vervolg op het NERO-project bij het Brabants Dagblad, waarbij studenten producties maakten samen met regionale dagbladen. In de praktijk bleek deze samenwerking echter beperkt en stoorden redactieleden zich aan ambitieloze studenten die er met de pet naar gooiden. “NERO was iets te klassikaal, te schools”, zegt Van Teeffelen. Met het nieuwe vak zijn de studenten nu zelf verantwoordelijk voor het samenstellen van hun teams en het binnenhalen van de freelanceopdracht. En ambitieloze studenten? Die vallen volgens de docent al snel door de mand wanneer ze geen freelance-opdracht binnenhalen.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

H. Zand, 27 juli 2013, 15:13

Een opmerkelijke en niet logische stap van Fontys omdat er geen droog brood meer te verdienen valt aan freelancen. Dus dat zou je studenten moeten afraden in plaats van hen zo’n toekomst aan te bevelen en dat te zien als ‘ambitie’.

Freelancen voor commerciele bladen is vermoedelijk een ander verhaal, maar dan heb je het niet over onafhankelijke journalistiek. Daarnaast is HBO-niveau ook gewoon te laag om succesvol te kunnen zijn in de journalistiek en zeker als freelancer.

In de nieuws- en actualiteitenjournalistiek kun je dan bij radio of TV gaan werken maar dat zijn altijd tijdelijke contracten en geen baanzekerheid. Kortom, in een tijd dat ervaren journalisten massaal iets anders gaan doen omdat freelancen echt te slecht betaalt, is het niet verantwoordelijk jonge mensen hiertoe te stimuleren en dat zien als ‘ambitie’ ipv doodlopende weg.

Jaap van Peperstraten, 1 augustus 2013, 16:02

Beter laat dan nooit zou ik zeggen, maar het is zeer de vraag of de geschetste aanpak voldoende is. Het gaat er niet om dat je alleen of in een groepje opdrachten binnenhaalt bij enkele opdrachtgevers die zich daarvoor hebben aangemeld. Het onder begeleiding uitzoeken en beantwoorden van enkele essentiele vragen vind ik belangrijker. Bijvoorbeeld: voel je je door de slechte markt gedwongen om te freelancen of is het een vrije keus? Voor welke soort media, maar belangrijker nog: over welk soort onderwerpen wil je gaan publiceren? Hoe ziet jouw markt er uit? Is die in handen van meerdere uitgevers of heb je, door de uitgeversconcentratie, steeds te maken met 1 uitgever? Wat is jouw toegevoegde waarde? Waarin onderscheid je je van andere freelancers? Wat is jouw doel als freelancer, nu en over pakweg twee en vijf jaar? Ga je je inhoudelijk specialiseren of als generalist de markt betreden? Enz. enz. Allemaal vragen waarvan de beantwoording kan leiden tot gestructureerd en onderbouwd freelancen met grotere kans op succes op de langere termijn. Alleen maar een paar klusjes binnenhalen onder de hoede van de opleiding biedt daarvoor onvoldoende soelaas. Kortom: een te simpel en niet goed doordacht plan.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.