Afstudeerprijs Villamedia 2019

— zaterdag 11 januari 2014, 17:25

Fotostudio De Jong: televisie als een magazine

Fotostudio de Jong begint met een trip naar Parijs, terug in de tijd naar 1839. Het jaar van de eerste foto met een mens erop van Louis Daguerre, een man die veel heeft betekend voor de fotografie. Fotograaf Marinus Ortelee maakt het beeld na met Wilfried de Jong. Alles wat beweegt verdwijnt van de foto en De Jong moet 38 minuten stilzitten voor de oude camera de foto maakt. ‘Het lijkt wel yoga’ zegt De Jong. Ortelee: ‘Oké nu mag je weer ontspannen, als dat nog lukt.’

In Fotostudio De Jong in Rotterdam, de thuisbasis van het gelijknamige programma, is de viewing van de eerste aflevering. Volgens De Jong kijkt het programma zoals een magazine leest: visueel en afwisselend met verschillende katernen. Je bladert steeds door naar nieuwe verhalen.   

En zo is het ook. Het programma bestaat uit diverse elementen. Zoals een bespreking van een nieuwsfoto, een uitgebreide analyse van een foto samen met de desbetreffende fotograaf, jong talent dat hun werk toont en een Instagram trend.

De Jong legt uit hoe het idee van het programma is ontstaan: ‘Fotografie is overal. Jij en ik hebben Instagram, bijna iedereen zelfs en we maken allemaal kiekjes. Meer mensen gebruiken Instagram actief dan Facebook. Dat was het beginpunt voor de serie. Vanuit daar zijn we verder gaan kijken. Fotografen fascineren me, ik vind de hele wereld interessant. Een goede foto laat je nadenken. Fotografen vertellen een verhaal en vatten het in één beeld. Ik heb daar bewondering voor.’

De Jong bespreekt wekelijks een bijzondere foto met de maker. In de eerste aflevering is dat Koos Breukel met een foto van Micheal Mattews; een vriend van Breukel, die aan aids is overleden. De fotograaf en de presentator zitten op een krukje voor de foto die heel groot in de studio hangt. Ze bespreken uitgebreid het beeld en het bijbehorende verhaal. Het is een ontroerend, sterk portret: ‘Hij is kunst geworden door zijn dood. En hij ziet eruit alsof hij als een raket de hemel wordt ingevuurd’, aldus Breukel.

En dan van een serieuze foto over naar een Instagram trend. De blote benen op vakantie en de daarop volgende ‘hotdoglegs’. Volgende week komt de duckface aan bod. Verder spreekt hij in aflevering één met Hans van Tilburg over de specifieke tak sportfotografie. Een onderdeel waarbij later nog een onderwaterfotograaf en foodfotograaf aan bod komen.

Op de vraag welk element van een aflevering De Jong het leukst vindt om te maken, kan hij geen eenduidig antwoord geven: ‘Dat vind ik moeilijk om te zeggen omdat ik juist de diversiteit het mooie vind aan het programma. Het teruggaan naar het begin van de fotografie en daarna bellen met de meest populaire Instagrammer over de selfies trend.’

De serie bestaat uit tien aflevering van ruim een halfuur.
Fotostudio De Jong, vanaf zaterdag 11 januari – 21.20 uur op Nederland 2

Bekijk meer van

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.