e learning nvj

— dinsdag 29 november 2011, 14:14 | 1 reactie, praat mee

Forse reorganisatie ANP

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) slankt de nieuws- en fotoredactie volgend jaar af met 33 voltijds arbeidsplaatsen - vijftien procent van het totale personeelbestand. Het persbureau ontslaat alle fotografen in vaste dienst en werkt in de toekomst nog enkel met freelancers. De ingreep is volgens het ANP nodig vanwege dalende oplages en verminderde advertentieopbrengsten bij afnemers van ANP-producten, zoals kranten en de publieke omroep. Algemeen directeur Erik van Gruijthuijsen stelt dat hun nieuws en beeldmateriaal massaal op websites, smartphones en tablets te vinden is, maar dat dit weinig oplevert, omdat de ANP-klanten zelf er weinig mee verdienen. Laatste wijziging: 29 november 2011, 16:36

De prijs voor fotomateriaal verkeert in een vrij val, aldus Van Gruijthuijsen. Dat zal ook niet meer ten goede veranderen, constateert hij. “We moeten nu maatregelen nemen.” De economische situatie versterkt de noodzaak om te reorganiseren.” Met de vakorganisaties NVJ en FNV Kiem is in principe overeenstemming bereikt over een sociaal plan.

“In 2009 saneerden we al zwaar bij foto, deze tweede ingreep kon helaas niet uitblijven. We hebben de afgelopen jaren laten zien dat de kwaliteit er niet onder hoeft te lijden. Maar dat maakt het voor betrokkenen niet minder pijnlijk”, aldus Van Gruijthuijsen.

De nieuwsredactie zal ook meer op freelancers overschakelen, waarbij klanten op verzoek vaker op maat gemaakte reportages kunnen krijgen. Dit onderdeel zal ANP Features gaan heten. Ook zal het ANP meer inzetten op entertainmentnieuws.

Bekijk meer van

Praat mee

1 reactie

Z-O-K-I, 17 december 2011, 22:04

Eigenlijk weet niemand hoe ze in het veranderend landschap geld moeten verdienen. Dat blijkt goed uit de uitspraak van algemeen directeur Erik van Gruijthuijsen.

De context veranderd, de mindsetting zit nog vast in het oude systeem. Om uit de vicieuze cirkel te komen wordt het tijd om de oude garde met pensioen te sturen en voor een keertje mensen met visie de leiding te geven. Dat, maar vooral ook niet bang zijn om de huidige instellingen af te breken. Ze hebben, naar mijn mening, hun tijd gehad.

We hebben minder stijve pakken nodig en mee coltruien.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.