Forse daling print-oplage Amerikaanse kranten

De print-oplage van Amerikaanse kranten zijn in het eerste kwartaal van dit jaar met in totaal 20 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat is de scherpste oplagedaling ooit. Daar tegenover staat een forse stijging van het aantal digitale abonnementen.
Dat meldt Poynter blijkt uit onderzoek van Press Gazette, dat daarbij cijfers van de Alliance for Audited Media bekeek. Vooral de landelijke dagbladen kregen met een flinke terugloop van printlezers te maken. De oplagen van The Wall Street Journal, The New York Times en USA Today daalden samen met meer dan een half miljoen. USA Today kreeg de hardste klappen en zag zijn oplage met 62 procent kelderen.
The Wall Street Journal was in het eerste kwartaal van 2021 op print de grootste krant van de Verenigde Staten, met een oplage van 787.000. The New York Times komt uit op een printoplage van 363.000, maar wist de laatste jaren wel steeds meer digitale abonnees aan zich te binden. In het derde kwartaal van 2020 verdiende de krant voor het eerst meer geld met digitaal dan met print.
Van de 25 kranten die Press Gazette bekeek, had The Star Tribune in de staat Minneapolis het minst last van een terugloop in printlezers. De gedrukte oplage van de krant daalde met 7 procent.
Praat mee