Flink marktaandeel voor Google Chromecast

In de markt voor kastjes om via internet televisie te kijken of andere streaming media te consumeren, heeft Google een marktaandeel van 35 procent met hun Chromecast-dongle.
Dat blijkt uit het rapport Global Connected TV Device Vendor Market Share van marktonderzoeker Strategy Analytics over het laatste kwartaal van 2015. De prijs van het kastje (35 dollar / 39 euro) maakt volgens Strategy Analytics een impulsaankoop makkelijk. Het is niet ongebruikelijk dat één huishouden meerdere Chromecasts bezit.
Naast Google zijn kastjes van Amazon, Apple en Roku goed voor ruim 80 procent van alle streaming apparatuur. Die zijn voorzien van een eigen interface en worden bediend met een min of meer klassieke afstandsbediening, waar meer traditioneel ingestelde consumenten de voorkeur aan geven.
Bij Chromecast is de mobiele telefoon de afstandsbediening en de interface waar het te kijken materiaal wordt gekozen. Volgens cijfers van Strategy Analytics zijn er wereldwijd 220 miljoen van dit soort kastjes verkocht in 2015. In het laatste kwartaal van 2015 waren dat er alleen al 84 miljoen.
Advanced Television
Praat mee