Exclusief online dagblad geen panacee
Kranten die besluiten nog enkel online te verschijnen, besparen mogelijk veel kosten, maar kunnen ook hun inkomsten fors zien teruglopen. Dat blijkt uit een studie van de City University uit Londen. Alleen wanneer een krant al fors minder inkomsten heeft in vergelijking met de productiekosten, loont het om online only te gaan, stellen de onderzoekers. Pas bij een verschil van meer dan 30 procent zou opheffen van de printeditie interessant kunnen zijn. Een voorbeeld van een krant die de sprong naar internet maakte is het Finse Taloussanomat. In december 2007 werd de printeditie opgeheven, als eerste krant in Europa. De kosten werden gehalveerd, maar het aantal lezers daalde óók: 22 procent. Ernstiger was de daling in inkomsten: Taloussanomat verdiende 75 procent minder dan toen er nog een krant verscheen. Dat is niet enkel aan de gang naar internet te wijten: het onderzoek stelt dat de Finse uitgever ook flink in de redacties heeft gesneden. De kwaliteit van artikelen die online verschenen heeft daar onder geleden.