Afstudeerprijs Villamedia 2019

— maandag 8 december 2014, 09:53 | 0 reacties, praat mee

Enthousiasme op recept

© Marieke van der Velden

Het besluit om na vijf jaar de Foto­grafenFederatie te verlaten, was er een om buikpijn van te krijgen, zegt Lars Boering. De directeur vertrekt bij de beroepsvereniging voor fotografen – die sinds kort overigens door het leven gaat als Dutch Photographers (DuPho), ontstaan uit een fusie tussen de Federatie en vijf fotografenverenigingen – om per januari aan de slag te gaan als directeur van het prestigieuze World Press Photo.

De buikpijn komt omdat Boering een ‘goed bestuur en een goed bureau met fantastische mensen’ vaarwel moet zeggen. Niet omdat hij zorgen heeft, integendeel. Hij laat de boedel met een gerust hart achter. ‘We krijgen praktisch elke dag een nieuwe aanmelding binnen. Welke beroepsorganisatie kan dat zeggen?’ Het is Boerings grootste wapenfeit zegt hij desgevraagd: de organisatie van ‘bijna niets’ opgebouwd te hebben tot een ‘club met sterke allianties, een innovatief voorbeeld van hoe je het tij kunt keren.’ Het recept? ‘Goed organiseren en enthousiasme.’ Vooral dat laatste: ‘Leden werven door mensen een folder in de hand te duwen, dat werkt niet. Het enthousiasme dat je uitdraagt, dáár gaat het over.’

Die instelling neemt hij nu mee naar World Press Photo. Daar is hij aangetrokken om nieuwe verdienmodellen te bedenken en de organisatie toekomstbestendig te maken. Boering: ‘World Press Photo is in 1955 begonnen omdat een groep Nederlandse fotografen elkaar beter wilde leren kennen. Nu is het een fantastisch internationaal bedrijf. We bevinden ons in een periode dat de wereld van de fotojournalistiek continu verandert. Daar moeten we bovenop zitten. Makers hebben steeds meer behoefte aan kennis, duiding en misschien zelfs wel richting.’

Het past in die lijn dat World Press Photo zich onder Boering in de toekomst ook vaker zal uitspreken over actuele thema’s als bijvoorbeeld beeldmanipulatie. ‘Ik heb uit verschillende hoeken gehoord dat daar naar wordt verlangd. De tijd vraagt er ook om.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.