Afstudeerprijs Villamedia 2019

— dinsdag 10 november 2015, 15:13 | 0 reacties, praat mee

EHRM: vrijheid van meningsuiting tabloid Paris Match geschonden

EHRM

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) heeft geoordeeld dat Franse overheidsbemoeienis rond een publicatie van tabloid Paris Match een inbreuk in de vrijheid van meningsuiting inhield. Paris Match schreef over een buitenwettelijke dochter van prins Albert Grimaldi van Monaco en kreeg prompt met rechtszaken te maken.

Uitgeefster Anne-Marie Couderc maakte de zaak in Straatsburg bij het Hof aanhangig. De Franse overheid stelde dat Paris Match met het artikel en begeleidende foto’s in 2005 de privacy van de prins had geschonden. Grimaldi dreigde het weekblad om niet tot publicatie over te gaan, maar Paris Match bracht het nieuws toch. In Duitsland verscheen rond dezelfde tijd een interview met de moeder.

Grimaldi spande een zaak aan tegen uitgeverij Hachette Filipacchi Associés, die in een rechtszaak tot 50.000 euro schadevergoeding werd veroordeeld. Ook moest Paris Match een rectificatie op de cover afdrukken. De uitgever deed een beroep op artikel 10 van het Europees Verdrag voor de rechten van de mensen en de fundamentele vrijheden (EVRM), dat vrijheid van meningsuiting garandeert. Dit protest werd door de Franse rechtbank verworpen.

Op 6 juli 2006 erkende Grimaldi zijn zoon uiteindelijk wel, via een persbericht. In 2007 volgde daarom een gang naar het EHRM. Zeven jaar later oordeelde het Hof dat er inhoudelijk wel wat viel aan te merken op het oordeel van de Franse rechter, waarbij onder meer te weinig aandacht was geweest voor proportionaliteit van de beperkingen die aan de uitgave werden opgelegd. Omdat een kind van de prins van Monaco mogelijk aanspraak kan maken op geld en een plaats in de koninklijke familie, was publieke aandacht gerechtvaardigd - ook “waar het een intieme gebeurtenis als een geboorte betreft.”

Grimaldi stond op het moment van de publicatie bekend als single en kinderloos. Het feit dat hij een mannelijke erfgenaam had voortgebracht, was ontegenzeggelijk in publiek belang. Volgens Couderc was een officiële erkenning van de vader-kindrelatie ook in het belang van het jongetje zelf. Buitenechtelijke kinderen kunnen in Monaco geen aanspraak maken op de troon. Dat Grimaldi zijn zoon geheim wilde houden, is volgens het Hof ook belangwekkend.

Al met al bezat de zaak politiek gewicht en is de prins een publiek figuur. Zijn gedrag in de zaak (hoe hij de moeder behandelde, de problemen rond erkenning) zeggen iets over zijn persoonlijkheid - ook dat is volgens het Hof interessant voor het publiek.

Dit alles overwegend hebben de Franse rechtbanken onvoldoende rekening gehouden met een een juiste balans tussen het privéleven van de prins en het recht over de zaak te berichten door media als Paris Match. Daarmee is artikel 10 geschonden, aldus het Hof in het vandaag gepubliceerde arrest.

Hoewel de klagers een schadevergoeding eisten, vond het Hof die eis onvoldoende beargumenteerd en gedocumenteerd. Daarom zijn enkel gemaakte kosten toegekend, een bedrag van 15.000 euro.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.