DWDD mag eigen restaurant niet meer promoten
Als televisieprogramma een restaurant beginnen en daar een kookboek aan ophangen, dat is volgens het Commissariaat van de Media geen probleem. Maar dat restaurant vervolgens blijven promoten in je eigen programma, dat mag niet. En dus mag er in De Wereld Draait Door (DWDD) geen redactionele aandacht meer zijn voor het 'Pop-Up Restaurant' dat het programma eerder deze week opende.
Dat bevestigt kok Robert Kranenborg desgevraagd aan NRC Handelsblad. “We mogen niks meer zeggen op tv over het restaurant of het kookboek”, aldus de kok, die een eigen rubriek heeft in DWDD. Eerder al ontstond er ophef over het restaurant, dat enthousiast werd aangekondigd in het programma van Matthijs van Nieuwkerk. Zo stelde Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (D66) dat de aandacht in DWDD zorgt voor oneerlijke concurrentie. “Stel je voor, je hebt net in de buurt een restaurant geopend en dan komt DWDD met een concurrent.”
De promotie die het DWDD-restaurant heeft ontvangen is volgens NRC onbetaalbaar voor andere restaurants die zich in de buurt van de Westergasfabriek bevinden. “Een STER-spotje rond een uitzending van DWDD kost in december tussen de 8.000 en 16.000 euro per 30 seconden”, rekent de krant voor. Meer bij NRC (betaald)
Praat mee
2 reacties
info@enbee.nl, 4 december 2015, 10:00
‘Bevestigd’??
Nick Kivits, 4 december 2015, 10:20
Haastige spoed, Nicole. Het is inmiddels rechtgezet. Bedankt voor je oplettendheid!