DPG Media wil centrale rol voor NPO bij distributie podcasts

DPG Media verzoekt de publieke omroep om een centrale rol te gaan spelen bij de distributie van podcasts, meldt NRC. Als de NPO zijn podcast-app ook voor andere podcastmakers openstelt, kunnen Nederlandse media beter concurreren met Apple en Spotify, denkt de uitgever.
“Lieve NPO, zet jullie platform open voor onze podcasts”, zegt Iwan Reuvekamp, bij DPG Media verantwoordelijk voor digitale audio in Nederland, België en Denemarken in NRC. De verzamel-app NPO Luister bevindt zich nog in de experimentele fase en moet nog goedgekeurd worden door de minister, maar is wel al te gebruiken. DPG Media, onder meer uitgever van de Volkskrant, het AD, en NU.nl, heeft geen eigen podcast-app.
Het verzoek van het mediabedrijf komt voort uit de verwachting dat grote spelers als Apple en Spotify een centrale rol gaan spelen in de Nederlandse podcastmarkt.
Jurre Bosman, directeur audio van de NPO, wil met DPG Media over het voorstel praten zodra er toestemming is om met NPO Luister door te gaan. “In onze distributiestrategie richten we ons nu – conform de mediawet – op het verspreiden van het aanbod van publieke omroepen. Of aanbod van andere aanbieders daar ook bij kan passen, is een interessant vraagstuk.”
Praat mee