mgm nvj maart

— maandag 2 maart 2015, 13:39 | 0 reacties, praat mee

Doe-het-zelf zaken van de uitgeefwereld

Doe-het-zelf zaken van de uitgeefwereld

Van de ruim één miljoen hobbyschrijvers die Nederland telt, wil zo’n 6 procent van zijn hobby zijn werk maken. Voor wie om wat voor reden dan ook niet in zee wil of kan met reguliere uitgeverijen, zijn er inmiddels talloze diensten die auteurs zelf hun boeken laten uitgeven. Twaalf ‘selfpublishers’ langs de meetlat. Laatste wijziging: 23 maart 2015, 09:36

Waar het zo’n tien jaar geleden nog speuren was naar platformen waar aspirerend schrijvers hun pennenvrucht op eigen kracht ter wereld konden brengen, gaan selfpublishers tegenwoordig gebukt onder het ‘door-de-bomen-het-bos-niet-meer-kunnen-zien’-syndroom. De keuze is reuze, wat als voordeel heeft dat er voor iedere auteur een platform is dat aan zijn wensen voldoet. Doe je het liefst alles zelf? Geen probleem. Toch niet zo zeker van de puntjes op de i en graag hulp van een eindredacteur of advies van andere schrijvers? Ook dat kan, vaak tegen betaling.

Het grote aantal aanbieders maakt het één op één vergelijken van de doe-het-zelf-uitgevers moeilijk. De een vraagt dan misschien geen financiële bijdrage van de auteur, maar keert aan het eind van de rit ook minder royalty’s uit dan de concurrent. Bij anderen zijn de marges lekker hoog, maar is het resultaat alleen tegen extra betaling te koop via de reguliere kanalen.

Zo hebben alle selfpublishers hun eigen voor- en nadelen. Het al meer dan tien jaar actieve Free Musketeers stelt bijvoorbeeld geen eisen aan kwaliteit (en geeft dus vrijwel alles uit) maar neemt zijn tijd, terwijl vreemde eend in de bijt Fosfor zich richt op digitale heruitgaven en kosten en baten 50/50 deelt met de auteur. Bij Pumbo zijn de mogelijkheden dan weer bijna eindeloos, maar kan de prijs van het eindresultaat zelfs zonder afname van extra diensten aardig hoog oplopen.

Voor ieder wat wils dus. In de test (klik op het bijgaande plaatje voor het test-overzicht) zetten we de voor- en nadelen van twaalf van deze doe-het-zelf-uitgevers op een rijtje. Dat zijn lang niet alle uitgevers die er zijn, maar het overzicht geeft een goed beeld van de huidige markt. We beoordelen iedere dienst op een aantal vlakken die door ons als belangrijk worden ervaren. Zo letten we onder andere op de aanwezigheid (en hoogte) van opstartkosten, klokken we de publicatiesnelheid, beoordelen we het gebruiksgemak, bekijken we de verschillende extra’s, mogelijkheden en meerprijzen, speuren we naar verkrijgbaarheid én zoeken we uit wat de auteur er zelf aan overhoudt.

Ieder onderdeel wordt individueel beoordeeld en gewogen. Een platform dat hoog scoort op het gebied van gebruiksgemak, mogelijke extra’s (als marketingondersteuning en publicatiesnelheid) biedt en dat lage opstartkosten hanteert kan nog altijd veel meerprijzen met zich meezeulen en het gros van de royalty’s in eigen zak steken. Om die reden bepalen we naast een algehele beste keus ook welke dienst op bepaalde deelonderwerpen het best uit de verf komt. Want wat voor de ene aspirant auteur belangrijk is, kan voor de ander van ondergeschikt belang zijn.

Klik hier voor een uitgebreidere bespreking van de diensten.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.