banner cop

— vrijdag 6 december 2013, 09:15 | 0 reacties, praat mee

Digital first, niet digital only

Auke Visser (67) stopt als voorzitter van de Mercurs en als voorman van de Groep Tijdschrift Uitgevers van het NUV. En dat net in het jaar dat de tijdschriften klap op klap krijgen.

Café Wildschut in Amsterdam-Zuid staat bekend om zijn hoog Bekende Nederlander-gehalte. Vanmiddag geen sterren, wel een Bekende Bladenuitgever, Auke Visser. In stijl met de rubriek bestelt hij een uitsmijter, waarbij de serveerster niet meteen doorheeft wat hij met ‘dubbel gebakken’ bedoelt.

Visser gaat gespreid met pensioen. Hij begon in 2009 door te vertrekken als directeur bij Sanoma Men’s Magazines, dat kort daarna werd opgeheven. En nu staan onder meer de mannenbladen Nieuwe Revu en Panorama in de etalage. Visser is er nuchter onder. Ja, het is raar dat Sanoma het mes zet in bladen waar hij zich druk om heeft gemaakt. En tegelijk zou hij waarschijnlijk iets vergelijkbaars hebben gedaan. ‘Ik begrijp de keuzes van Sanoma. Dat ze zo ver zouden gaan door 32 titels te verkopen, had ik echt niet verwacht.’ Visser denkt dat het voor Revu moeilijk wordt een nieuwe eigenaar te vinden. De getallen werken tegen het blad.

Komen en gaan van tijdschriften hoort erbij, constateert Visser nuchter. ‘Maar stoppen is een drama. Ik heb het de redacties altijd zelf verteld. Ik vond dat vreselijk, maar dat hoort er wel bij.’

De toekomst, zo daar wat verstandigs over te zeggen valt, is digitaal. ‘Digital first moet een uitgever zeker doen, niet digital only. Print hoort er bij’, meent Visser. Zelf is hij adviseur van Elinea, dat digitaal losse tijdschriftartikelen verkoopt volgens het ‘all you can read’-principe. En laat dat nou net het verdienmodel zijn waar Visser toekomst in ziet.

Het leukste van het uitgeefvak? ‘Een knokpartij met de hoofdredactie waarbij het ergens over gaat.’ Met respect praat hij over Franka Stuy van Libelle. ‘Als een Feldwebel stuurt zij haar redactie aan. Een fantastische hoofdredacteur. Onder­nemend, maar ook een lastpak.’

Wat journalisten en uitgevers moeten doen? ‘Ondernemen. Digitaal. En papier opnieuw uitvinden. De bioscoop is ook niet verdwenen met de komst van televisie.’

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.