word studentlid

— vrijdag 15 mei 2009, 11:02 | 6 reacties, praat mee

DFT: ‘Honderden ontslagen bij PCM’

Volgens de Financiële Telegraaf (DFT), die "bronnen dichtbij onderhandelingen" citeert, staat uitgeversconcern PCM aan de vooravond van een massaontslag zodra de overname door de Persgroep is voltooid. Banken zouden namelijk de 100 miljoen euro die de Persgroep voor een meerderheidsbelang in PCM betaalt, volledig opeisen. Zonder een extra investering lukt het de Persgroep niet om het belang van Wegener in AD Nieuwsmedia (37 procent) over te nemen, stelt DFT. Er is volgens DFT een aantal forse reorganisaties bij PCM nodig, die ook geld kosten. Volgens schattingen van de door DFT aangehaalde bronnen zou het alleen al bij AD Nieuwsmedia om ruim 200 ontslagen gaan. Laatste wijziging: 18 mei 2009, 11:12

Bekijk meer van

PCM

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

6 reacties

Ronald, 15 mei 2009, 14:50

“Ook werd er pakweg €20 miljoen verloren op gratis krant Dag, die in een verzadigde markt werd geïntroduceerd’, tja dat zei ik direct al toen er ineens vier (4) gratis kranten waren. Als ik met de trein reis liggen al die 1x ‘gelezen’ gratis kranten op de grond en worden door de schoonmakers weggegooid, toch wordt gepronkt met grote oplages, het is allemaal schijn, bedrog en inhoudsloos.
Bekijk die uitzending van KRO Reporter van 3 mei over de val van PCM, dan weten we hoe dat allemaal zo gekomen is.

Olivier, 16 mei 2009, 13:34

Het is zuur, maar denk ik absoluut noodzakelijk. Een simpel rekensommetje: De Telegraaf maakt een krant voor bijna 700.000 klanten met zo’n 250 a 270 mensen. Bij het AD zijn het er ongeveer twee keer zoveel voor 450.000 kranten. Dat klopt dus niet. Het gecombineerde regio/ landelijk concept dat door Bonjer en de zijnen zo werd bejubeld is commercieel een miskleun gebleken. Inhoudelijk is het het al eerder failliet gegaan.

Carel, 16 mei 2009, 17:27

Helamaal niets geleerd dus van de ondergang van Het Vrije Volk. ‘De Olifant’ die door het peperdure editiestelsel ten onder ging!

Abjectief, 17 mei 2009, 02:39

De krant zoals we deze kennen is dan ook een aflopende zaak, ik geef het nog een jaar of 7 en het is gedaan, het dagelijks nieuws komt via radio, tv en internet, doogaans al de avond voordat men de ochtendkrant openslaat, dan wel op het werk, voordat men de avondkrant in de bus krijgt, dus gewoon oud nieuws, leuk voor de gratis ANP-editie in de trein, maar mensen willen daar niet meer voor betalen. Hetgeen waar kranten nog wel in kunnen profileren is diepgravende stukken over niet-incidentele gebeurtenissen, langslepende conflicten, geschiedenis, wetenschap en human-interest verhalen.

Een katern als de Verdieping van de Trouw zou eigenlijk de hoofdmoot van de krant uit moeten gaan maken, met een bijbehorende website waar de dagelijkse gebeurtenissen dag en nacht actueel worden bijgehouden met links naar aanverwante berichten, dossiers en het archief. ook zal men een duidelijke ‘zuil’ moeten kiezen zodat het publiek zich weer ouderwets kan identificeren met haar krant, dus de wijze waarop het NRC op de Volkskrant is gaan lijken zal geheel teruggedraaid moeten worden.
De krant moet substantiëel meer gaan bieden dan tv of internet. Daar is kostbare onderzoeksjournalistiek en dossierkennis voor nodig, en juist daar wordt al zo vaak op bezuinigd dat er maar amper capabele personen over gebleven zijn, helaas.
(WHO claimt volgens het ANP fusiegevaar van HIV en influenza, en de Nederlandse pers slikt het als zoete koek, schandalig, een telefoontje naar een viroloog had dit paniekverhaal naar de prullenbak kunnen verwijzen, dergelijk gebrek aan inzich maakt mij ontzettend moedeloos.)
Misschien dat het daarom een idee is om voor deze stukken mensen op freelance-basis te gaan werven uit academische kringen, zodat deze de benodigde kennis over het gewenste onderwerp aandragen, en de tekst samenstellen, waarbij de journalist slechts zorg draagt over het prettig leesbaar houden van het geschreven stuk en het bijeen brengen van verschillende diciplines.
Journalisten zijn helaas meestal generalisten, dat is prima als je je dag met een camera of blocknote wilt slijten bij een neergestort vliegtuig waar feitelijk geen nieuws te halen valt, maar als er kennis van zaken nodig is kan men maar beter thuis blijven.
(bij deze mijn 50 cent,hedendaagse teleurstellingen in het belangrijkste bastion van een gezonde democratie, namelijk een gedegen pleuriforme vrije pers, maken mij nogal melancholisch, de wijn draagt er vandaag ook wel aan bij.)

Micha Kat, 17 mei 2009, 11:54

En nu in het gelid en opmarcheren naar de huizen van Bouman, Knapen en Alberdingk Thijm om de miljoenen terug te halen! Waar is de NVJ nu trouwens? Als het gaat om ontslagen bij De Stentor of de PZC schreeuwen ze meestal direct moord en brand, maar nu hoor ik niets… is Thomasje Bruning afgekocht met de APAX-miljoenen zich rustig te houden? Ach, de bezoekers van deze site zullen dit allemaal wel weer veel te extreem vinden, nee, die laten zich blijkbaar liever bestelen en afslachten door imcompente idioten…. Tot slot is het jammer dat door deze totale ondergang geen gelegenheid meer zal zijn stil te staan bij het journalistieke verraad van PCM, bij hoe mensen als Broertjes, weer Knapen (kijk naar zijn Bilderberg-avonturen)
http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/1768/ben-bilderberg-knapen-het-failliet-van-nrc.html
Folkert Jensma en Jan Bonjer de kranten stap voor stap hebben uitverkocht en kapotgemaakt… zou het dan misschien mogelijk zijn, dat deze mensen er bij de massa-ontslagen als eerste uitvliegen zonder ook maar een enkele sou?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.