basis naar compleet

— vrijdag 10 maart 2023, 17:02 | 0 reacties, praat mee

De week van Arendo Joustra, waarin hij zijn vertrek als hoofdredacteur van EW publiek maakt

Arendo Joustra - © Hans van den Bogaard / ANP

Nadat de Volkskrant dit had gemeld maakte EW deze week aan de buitenwereld bekend dat Arendo Joustra na 24 jaar vertrekt als hoofdredacteur. Het opinieblad had wat hem betreft nooit de naam Elsevier moeten loslaten. ‘Het was lichtelijk traumatisch’. Laatste wijziging: 13 maart 2023, 09:24

Arendo Joustra (1957) vertrekt pas aan het einde van het jaar en heeft weinig zin in terugblikken. ‘Ik zit nu niet in die zelfreflectiemodus. Ik ga nog tien maanden op volle kracht door. In mijn contract staat dat ik bij het bereiken van de AOW-leeftijd moet stoppen. Dat weet ik dus al jaren en is voor mij geen nieuws.’

Had je langer willen aanblijven?
‘Ik werk met plezier en het blijft interessant. In Canada kun je niet worden weggestuurd– ik voel me overigens niet weggestuurd - maar het staat gewoon in mijn contract dat je op pensioengerechtigde leeftijd weg moet. Dat geldt voor iedereen die bij deze firma werkt. En ja, na zoveel jaar is het ook welletjes.’

Vind je dat zelf, of vindt de redactie dat?
‘De redactie had mij al lang weg kunnen sturen; dat is mogelijk wanneer twee derde meerderheid daarmee instemt. Een regeling die dateert uit jaren 70.’

Wordt adjunct Robbert de Witt jouw opvolger?

‘Ik heb bedacht dat ik me niet met mijn opvolging bemoei, want je hebt nu eenmaal de neiging een evenbeeld van jezelf te zoeken. En voor blad en redactie is het misschien beter om iemand te kiezen die er heel anders in staat en andere expertises heeft. Ik heb me teruggetrokken en houd me niet met mijn opvolging bezig. Dat vind ik heel lastig want ik ben een enorme controlfreak, dus het vraagt veel zelfbeheersing.’

Ik houd me niet met mijn opvolging bezig. Dat vind ik heel lastig want ik ben een enorme controlfreak

Wat is de belangrijkste ontwikkeling die je in 42 jaar journalistiek voorbij hebt zien komen?
‘De belangrijkste is dat titels – en frequentie - steeds minder onderscheidend zijn. De meeste journalistieke titels zeggen: we gaan voor kwaliteit. Maar, je hebt nog iets extra’s nodig, en dat is identiteit. Vroeger hadden de omroepen dat heel sterk. De katholieken mochten niet naar de Vara kijken.

Nu beoordelen de omroepen elkaar op berichtgeving, of het wáár is. Als je de eisen die nu worden gesteld aan Ongehoord Nederland vroeger had toegepast op de Vara of de Tros, was dat ook niet gepasseerd. Bij de EO werd uit natuurfilms vroeger elke verwijzing naar de evolutie geschrapt. Dat vinden we tegenwoordig niet wetenschappelijk, maar het gebeurde. En ik vind het dus juist goed dat de EO dat deed, want dan toon je een eigen identiteit. Als je die niet hebt, wat ben je dan?

Je moet bij mij niet aankomen met Ongehoord Nederland. Verschrikkelijk, het toont de perversiteit van de publieke omroep dat die is toegelaten.

Kijk, je moet bij mij niet aankomen met Ongehoord Nederland. Verschrikkelijk, het toont de perversiteit van de publieke omroep dat die is toegelaten. Maar ik vind het wel vreemd dat er nu ineens codes zijn waardoor je een soort eenheid krijgt die geen recht doet aan de oorsprong van de publieke omroep - want die bestaat juist uit omroepen met een eigen identiteit. Als iedereen moet voldoen aan dezelfde normen – die van de ombudsman van de NPO -  waarom hebben we dan nog al die omroepen?’

Wat was het meest indrukwekkend dat je meemaakte in je tijd als hoofdredacteur?
‘Het pijnlijkst was de verandering van de titel van Weekblad Elsevier (die in 1891 werd gemunt) naar EW. Dat blijft. Kijk, als ik tegen jou zeg: morgen heet je Dick, dan is dat natuurlijk zó vreemd voor je, want je bent je hele leven al Frans. Dus als je je naam moet veranderen is dat lichtelijk traumatisch. Maar RELX besloot na de overname de naam Elsevier in 2015 exclusief te reserveren voor haar wetenschappelijke uitgeefactiviteiten. Het wilde voorkomen dat verwarring zou kunnen ontstaan en dat activiteiten van het weekblad schade zouden kunnen berokkenen aan de reputatie van de – qua omzet en winst – veel grotere wetenschappelijke uitgeverij.

Maar als je na zoveel jaar ineens te horen krijgt dat je die naam moet inleveren, is dat vrij pijnlijk. Bovendien is het bedrijfskundig nadelig; voor de herkenbaarheid. Als ik Dick naar je roep kijk je niet om, als ik Frans roep wel.’

Heeft het abonnees gekost?
‘Dat is moeilijk te meten, maar het kan niet anders. Je wordt op achterstand gezet. Mensen denken: de naam is veranderd dus het blad zal ook wel veranderd zijn. Daar worden allerlei veronderstellingen aan gekoppeld die lezers echt onzeker maken over de kwaliteit en de duurzaamheid van de titel. En het gaat ook om herkenbaarheid - in hoe je genoemd wordt in andere media.’

 

 

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.