Inzenden Tegel 2019

— woensdag 18 december 2019, 13:37 | 0 reacties, praat mee

De toekomst van chatbots

© Illustratie: Paul Ryding

De opmars van journalistieke chatbots die twee jaar geleden werd ingezet is inmiddels alweer aardig stil komen te liggen. De programmaatjes waarmee je geautomatiseerde gesprekken met lezers moet kunnen voeren zijn namelijk geen hele goede gesprekspartners gebleken. Een vraag beantwoorden gaat prima, maar alleen als de vraag precies voldoet aan wat er geprogrammeerd is.

Dat het ook anders kan, daar is promovendus Floris den Hengst van overtuigd. Aan de Vrije Universiteit in Amsterdam onderzoekt hij manieren om beslisgedrag van chatbots te verbeteren aan de hand van data. Kort door de bocht: Den Hengst wil niet alleen dat chatbots beter leren begrijpen wat gebruikers zeggen, maar ook dat ze weten hoe ze daarop moeten reageren.

Dat kletsende softwarerobots die meer doen dan alleen een vooraf geprogrammeerd script afwerken (‘Jij zegt A, dus antwoord ik B.’) potentie hebben, blijkt wel uit de populariteit van Xiaoice. Deze in 2014 in China gelanceerde software kan dankzij een combinatie van data, algoritmes, machinaal leren en kunstmatige intelligentie uitvoerige gesprekken voeren.

Xiaoice onthoudt daarbij wat zijn gesprekspartner zegt en speelt daarop in. Ook tijdens latere gesprekken. Voelde je je eerder gestresst? Dan kan Xiaoice op een later moment contact met je opnemen om te zien of het alweer wat beter met je gaat. Een deel van de 660 miljoen gebruikers blijkt de bot zelfs geheimen te vertellen die ze met niemand anders delen.

Voor de journalistiek is een bot als Xiaoice misschien overkill. Maar een chatbot die in staat is écht te begrijpen wat je bedoelt en die dingen onthoudt kan een puike assistent worden die aan de hand van wat vragen bijvoorbeeld artikelen voor gebruikers opsnort die ze anders nooit zouden kunnen vinden. Nog lang niet afgeschreven dus, die chatbots.

Bekijk meer van

Floris den Hengst

Praat mee

anp nieuwe website

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.