De Tijd en L’Echo experimenteren met augmented reality
Augmented reality (AR) is het ondanks zijn belofte nooit helemaal geworden in de journalistiek. Desondanks gaan de Vlaamse krant De Tijd en haar Franstalige zusterkrant L'Echo een nieuw experiment aan met de technologie, die een extra laag informatie over de werkelijkheid legt. In dat digitale laagje kunnen de kranten extra content zien waar in de papieren krant geen ruimte meer voor is.
Gebruikers die de extra informatie willen zien, moeten daarvoor de app van de krant gebruiken. Door de smartphonecamera op de pagina te richten, verschijnen er blokjes die de extra info bevatten. “Naar aanleiding van ons 50-jarig bestaan hadden we bijvoorbeeld een grafiek in de krant over vastgoedrendementen van de afgelopen vijftig jaar”, vertelt chef multimedia Andries Fluit tegen het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. “Als je die grafiek via het AR-gedeelte van onze app bekeek, kreeg je extra informatie over die cijfers te zien.”
De eerste editie van De Tijd die verrijkt is met AR verscheen zaterdag 8 september. Beide kranten gaan een jaar lang het experiment aan. De Tijd en L’Echo zijn niet de eerste media die AR inzetten. In Nederland probeerden onder andere de VPRO Gids en LINDA. de technologie al uit.
Praat mee