website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De online lessen van Jossine Modderman (LINDAnieuws)

Nick Kivits — Geplaatst op vrijdag 9 februari 2018, 13:59

Nieuws Nu steeds meer redacties online gaan werken steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Jossine Modderman, chief digital editor bij LINDAnieuws.

Continu aan de knoppen draaien om je online uitingen zo goed mogelijk aan te laten sluiten op je doelgroep. Jossine Modderman hoort het overal. “Natuurlijk doe je dat. Niet alleen online, maar ook in print. Maar omdat online alles veel sneller gaat, kom je veel vaker tot nieuwe inzichten. En dus loop je het risico dat je teveel gaat draaien en je koers overstuurt.”

Onderbuikgevoel
Moddermans belangrijkste wijsheid: durf de dingen ook wat meer op hun beloop te laten. Veel belangrijker dan steeds maar weer bijsturen is je doelgroep kennen. “Ik wil graag dat mijn lezer bewust kiest voor LINDAnieuws. en dat zij er vertrouwen in heeft dat ik weet wat zij wil. Die oude wetten van televisie en bladen maken, die kun je ook online prima toepassen.”

De terugkeer van het onderbuikgevoel gecombineerd met kennis van data, daar pleit Modderman voor. “Als je je alleen laat leiden door bereik, loop je het risico te verworden tot opportunist. Ik geef toe dat je volume nodig hebt als je relevant wilt zijn, maar je moet je niet blindstaren op wat het best gelezen wordt. Want wat voor bereik heb je dan? Zijn je lezers toevallige passanten of zijn het de échte LINDAnieuws-lezers?”

Inhoud voorop
Om diezelfde reden vindt ze de recente wijzigingen in het algoritme van Facebook, dat berichten van media standaard onder minder mensen uitrolt, niet per se een slechte stap. “Onze berichten komen nu bij minder mensen onder ogen. Dat dwingt ons te zoeken naar manieren om onze lezer te bereiken.”

De lezer bewust voor LINDAnieuws laten kiezen, dat lukt alleen als het met de inhoud goed zit, betoogt Modderman. “LINDAnieuws is een van de grootste magazine merken op sociale media. Je moet online eerst onderscheidend, oprecht en oorspronkelijk zijn. Pas daarna moet je zorgen dat je overál bent.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Mag Inspiration Day