— vrijdag 8 maart 2019, 15:22 | 0 reacties, praat mee

De online lessen van… Eric de Lijster (Boerenbusiness)

© Boerenbusiness.nl

Wat werkt online wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Eric de Lijster, hoofdredacteur van de agrarische financieel-economische nieuwsite Boerenbusiness.nl.

Wie aan agrariërs denkt, denkt nou niet per se direct aan ondernemers die hun informatie voornamelijk van internet halen. Maar dat is een enorme misvatting, vindt Eric de Lijster. Als hoofdredacteur van de financieel-economische nieuwssite Boerenbusiness.nl bedient hij agrariërs van marktinformatie. En dat doet het medium exclusief online. “Omdat ze op het platteland actief zijn, wordt van boeren nog altijd gedacht dat ze ver van de samenleving staan. Maar vooral de jongere boeren hebben modernere smartphones dan jij en ik.”

En die smartphone wordt gretig gebruikt om het laatste nieuws te consumeren. Van alle bezoekers die Boerenbusiness trekt, komt de helft binnen via hun mobiel. Dat de website niet echt mooi schaalt op een klein scherm is daarbij niet zo van belang, volgens De Lijster: “We hebben ook een dedicated app, die door het grootste deel van de mobiele bezoekers wordt gebruikt. Ze weten heel goed waar ze moeten zijn voor hun informatie.”

Informatie op maat
De Villamedia-lezer die nog nooit van Boerenbusiness.nl had gehoord en nu naar de website snelt zal meteen opvallen hoe gesegmenteerd de site is. De ondernemers- en marktinformatie is opgeknipt in vier sectoren (akkerbouw, melk, varkens en granen & grondstof), met ieder zijn eigen onderliggende rubrieken. Die segmentatie heeft ook gevolgen voor het verdienmodel van Boerenbusiness. Bezoekers van de site abonneren zich niet op de hele nieuwsstroom, maar per sector.

De Lijster noemt het een bewuste manier om Boerenbusiness te onderscheiden van papieren vakbladen én een van de grote voordelen van een online only-titel zijn. “Vakbladen zijn vaak totaalpakketten waar voor iedereen wat in staat. Maar voor bijvoorbeeld een varkenshouder is de marktprijs van aardappelen helemaal niet interessant. En andersom heeft een akkerbouwer weinig aan nieuws over de grootte van de Nederlandse zeugenstapel. Wij kiezen voor informatie op maat. En bedienen dus eigenlijk meerdere kleine doelgroepen binnen het agrarische segment. Dat werkt voor ons heel goed.”

Die kleinere doelgroepen weten de weg naar het internet goed te vinden, volgens De Lijster. Toch blijft ze overtuigen te betalen voor informatie nog altijd een uitdaging. “Het was vooral die eerste jaren lastig de agrariërs daartoe over te halen. Maar betalen voor online content wordt in de hele breedte steeds normaler. En dus ook bij agrariërs. Bij boeren geldt wel dat als je ze eenmaal binnen hebt, ze niet snel meer weggaan. Het is een hele loyale doelgroep.”

De focus erin houden
De ervaringen die het in 2009 opgerichte Boerenbusiness de afgelopen tien jaar deed, geeft de site volgens De Lijster een voorsprong op de concurrentie. Veel van die concurrenten komen uit de bladenwereld en hebben de laatste jaren de omkat gemaakt naar een crossmediaal platform. Ook zij zien dat de agrariër zijn informatie steeds meer online haalt. “Het belangrijkste verschil met ons is dat zij vaak nog gebonden zijn aan hun blad”, aldus De Lijster. “Ze hebben daardoor veel meer formules om zich aan te houden. Ga je puur online publiceren, dan heb je veel meer vrijheid.”

Maar die vrijheid brengt ook risico’s met zich mee. De verleiding om een nieuwe dienst op te tuigen is groot. De Lijster pleit voor focus. Want wanneer je online ergens niet honderd procent je energie in steekt, dan blijft succes uit. “We hebben dat zelf gemerkt toen we een platform voor agrarische studieclubs wilden opzetten waar boeren hun kennis onderling met elkaar konden delen. Dat deed iemand er een beetje bij en daardoor sneeuwde het al snel onder. Je bezoeker merkt dat ook. Die heeft het meteen door als ergens de klad in komt.”

Wat de eigen focus betreft wil Boerenbusiness zich de komende tijd meer gaan richten op video. “We hebben een studio waar we één of twee keer per dag een item maken. Maar die frequentie moet omhoog. Er moet meer structuur achter, zodat onze bezoeker beter weet wat hij kan verwachten”, vindt De Lijster. “Met die video’s gaan we ook meer seizoensgebonden werken. Boeren werken altijd hard, maar in het voorjaar – wanneer bijvoorbeeld ook de koeien weer naar buiten gaan – zijn ze drukker op het land. Ze hebben dan minder tijd om na te denken over hun strategie. Dus gaan wij ook vooral in de winter meer schrijven over strategische onderwerpen. Bij een papieren tijdschrift heb je de luxe niet om je content aan te passen op het seizoen.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.