website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De online lessen van… Bart Brouwers (Innovation Origins)

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 19 december 2018, 15:30

Foto: Heddy Gijbels

Foto: Heddy Gijbels

Nieuws Nu steeds meer redacties online gaan werken steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Bart Brouwers, oprichter en mede-eigenaar bij Innovation Origins.

De druppel was het voor Bart Brouwers, de advertentie die een trouwe lezer van Innovation Origins voor zijn kiezen kreeg. Naast een foto van een kale man en eentje van een rondborstige blondine prijkte de tekst: “Ze verliet haar man voor een rijkere man en dit is zijn wraak”. De advertentie linkte vervolgens naar een clickbait-artikel dat uiteindelijk een product moest zien te verkopen. Niet echt een advertentie die hoort bij een platform dat schrijft over innovatie in de regio Eindhoven.

“Zulke advertenties wekken irritatie op. Niet alleen bij ons, maar ook bij de lezers”, aldus Brouwers. De advertenties op Innovation Origins kwamen binnen via Google, dat met behulp van een algoritme reclames toespitst op de individuele gebruiker. De website-eigenaar, in dit geval Brouwers, heeft weinig inspraak over de reclame die wordt getoond. “De eerste paar keer doe je het nog af als incident en blokkeer je het bedrijf dat achter de advertenties zit. Maar als je alle rare bedrijfjes en sites uit je advertenties wil blokkeren, dan is daar geen beginnen aan.”

En dus maakte Brouwers een harde keuze. Weg met alle advertenties. Alleen partners die Brouwers persoonlijk goedkeurt kunnen een advertentie plaatsen. Maar Google is hoe dan ook exit. Die keuze scheelt Innovation Origins een paar honderd euro aan inkomsten per maand. “Inkomsten zijn belangrijk, maar niet zo belangrijk dat je er je goede naam voor op het spel zet. Wanneer je zulke advertenties op je site laat staan, wek je de indruk dat je dergelijke content steunt. En dat doen we niet.”

Lezerspubliek anders dan klanten
Het nieuwe advertentiebeleid is niet de eerste verandering die Innovation Origins de afgelopen jaren heeft ondergaan. Het in 2015 als E52 opgerichte platform zou zich in eerste instantie met abonnees gaan bedruipen. Daarvan waren er 10.000 nodig. “Maar na het eerste jaar zaten we nog maar op 200”, aldus Brouwers, die tevens hoogleraar journalistiek en mediastudies is aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Toen we besloten ermee op te houden, kregen we van bedrijven en organisaties in de regio te horen dat ze ons belangrijk vonden. Wij vertelden hun verhalen op manieren waarop zij dat niet konden.”

Dat leidde tot een eerste partnerschap met de High Tech Campus Eindhoven. De campus betaalde E52 voor verhalen over innovatie, maar die laatste mocht wel zélf de verhalen en de insteek ervan bepalen. Inmiddels telt het tot Innovation Origins omgedoopte platform zestien samenwerkingen met lokale partners in de regio Eindhoven. Die zijn samen goed voor zo’n 70 tot 80 procent van de omzet. Genoeg om onwelgevallige advertenties van Google de deur te wijzen. Om de onafhankelijkheid te benadrukken publiceerde het platform begin december ook een onafhankelijkheidsverklaring.

“We leerden na dat eerste jaar dat ons lezerspubliek anders was dan onze klant: je klant hoeft niet per se je lezer te zijn”, aldus Brouwers. Het verdienmodel van Innovation Origins bleek volgens Brouwers zo vruchtbaar, dat het platform in juni een dependance opende in München. “Die stad lijkt wat innovatie betreft veel op Eindhoven. We hopen in de toekomst in alle innovatieve Europese steden te zitten.”

Intussen werkt Innovation Origins ook aan aanvullende verdienmogelijkheden. Brouwers: “Tegelijk met het verwijderen van de advertenties hebben we een donatieknop toegevoegd onder elk artikel, waardoor je lezers hun waardering kunnen uiten. Daarnaast zijn we een soort nieuwsdienst aan het ontwikkelen, voor media die op zoek zijn naar verhalen rond specifieke thema’s uit de wereld van innovatie.”

Geen Eindhovens feestje meer
Maar wat Nederland betreft is de regio Eindhoven niet de enige innovatieve plek in het land. Daarom gaat Innovation Origins met ingang van maandag 24 december de breedte in. Het platform gaat
om te beginnen veertien dagen lang verhalen brengen over start-ups en innovatie in andere provincies. “Onze site is nu nog vooral een Eindhovens feestje. Dat sausje moet er een beetje vanaf. We willen een meer landelijk medium worden.”

Brouwers vindt die nieuw ingeslagen weg spannend. “Het feit dat we in Eindhoven succes hebben is deels te danken aan de trots die lezers voelen. Al die innovatie waar wij over schrijven, die komt toch maar mooi uit hun regio. Voeg je aan dat lokale wat toe dan loop je het risico dat lezers die trots missen. Maar ondernemen is aftasten en kijken wat werkt. En als het niet werkt, kunnen we altijd nog terug naar de oude situatie. Je kunt alleen maar leren door te doen.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.