website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

De online lessen van Wieland van Dijk (NRC)

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 1 november 2017, 16:31

Beeld: Studio NRC

Beeld: Studio NRC

Nieuws

Nu steeds meer redacties online first gaan steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop liepen. In deze aflevering: Wieland van Dijk, chef online bij NRC.

Een rommelig proces, zo noemt chef online Wieland van Dijk van NRC de overgang naar het online first werken bij zijn krant. “Het is onvermijdelijk dat media die willen overleven zich op online platforms gaan begeven. Maar je moet als redactie niet de illusie hebben dat je met een weekje brainstormen een perfecte workflow kan bedenken. We maken hier al zo’n 200 jaar kranten. Dat doen we goed, maar het vergt nogal wat om een ingesleten werkwijze zo fundamenteel te veranderen.”

Rommel in de keuken
De omkat van een medium met twee losse redacties (één voor online en één voor de krant) werd volgens Van Dijk bij NRC twee jaar geleden ingezet. Onlangs werd de volgende belangrijke stap genomen in die overgang, toen hoofdredacteur Peter Vandermeersch aankondigde dat de online redactie opgeheven werd en alle online redacteuren bij andere redacties ondergebracht gaan worden. “Dat klinkt als een enorme verandering”, aldus Van Dijk. “Maar het was meer een geleidelijk proces. We zijn gedurende de afgelopen twee jaar steeds meer online first gaan werken.”

Toch ging dat geleidelijke proces niet zonder slag of stoot. Zo werkte NRC nog lang met een centrale tafel waar zowel een chef voor online als papier zat. Allebei hielden ze hun eigen lijstjes bij van artikelen die ze wilden hebben. Ook de eindredactie was volgens Van Dijk nog erg “paper minded”: “Online moest vaak een beetje bedelen als ze een artikel eerder voor het web geredigeerd wilden hebben dan voor de krant.”

Die “rommel in de keuken”, zoals Van Dijk het noemt, daar moest NRC even doorheen. “Je wil ook in een restaurant niet zien wat er achter de klapdeurtjes gebeurt als gerechten nog niet klaar zijn. Voordat je eten op tafel komt ziet het er vaak ook niet uit.” Als advies voor redacties die de stap nog aan het maken zijn stelt hij dat koers houden belangrijk is. Volhouden en doorgaan en niet bij de minste of geringst tegenslag terugkrabbelen. “Maar tegelijkertijd moet je het wel serieus nemen als mensen klagen dat iets niet werkt.”

Experimenteren en leren
Zien of iets werkt is volgens Van Dijk dan weer vooral een kwestie van experimenteren. En daarbij moet je niet bang zijn lering te trekken. “Video is met vallen en opstaan gegaan”, herinnert Van Dijk zich. “We hebben een tijdje de strategie gehad dat we volume nodig hadden. Het idee was dat als we maar eens in de paar dagen een video zouden brengen, onze lezers ons nooit zouden gaan associeren met goede video.”

Vanuit die strategie begon NRC met de productie van snelle nieuwsvideo’s, zoals ook NU.nl die brengt. Even wat beelden van orkaanschade van persbureaus achter elkaar plakken met een voice-over en ondertiteling erbij. “Dat is totaal mislukt”, aldus Van Dijk, die het plan zelf bedacht. “We zijn er snel weer mee gestopt.”

Wat op videovlak beter werkt zijn de uitlegvideo’s van NRC. Dat zijn korte video’s waarin een redacteur van NRC achtergrond schept bij een gebeurtenis. “Onze Midden-Oosten-expert Carolien Roelants legt bijvoorbeeld in een video uit wat er aan de hand is met IS. Dat soort uitlegvideo’s kunnen we bijna iedere dag weer opnieuw gebruiken in onze berichtgeving. Dat werkt heel goed.”

Geen clickbait
Dat snel uitleggen van ingewikkelde zaken legt NRC online sowieso geen windeieren volgens Van Dijk. Ook in geschreven vorm doen dergelijke artikelen het goed. “Er heerste intern angst dat we ons online te veel door de cijfers zouden gaan laten leiden. Maar wat opvalt is dat de dingen die bij ons goed presteren ook echt de items zijn die wij heel erg bij NRC vinden passen. Dat is denk ik een combinatie van de juiste doelgroep aanboren, en geluk.”

Van het snelle nieuws moet NRC het online niet hebben. Ook op de ‘listicle’ (de vaak lollige lijstjes waar Buzzfeed zo groot mee werd) zit de NRC-bezoeker niet te wachten. “Dat past ook niet in ons verdienmodel. Sites als Buzzfeed willen zoveel mogelijk bezoekers trekken zodat ze advertenties kunnen verkopen. Wij gaan in plaats van advertenties voor betaalde abonnementen. Clickbait past daarom ook niet bij ons. Ik heb liever twee bezoekers die een stuk uitlezen dan 200 bezoekers die gelokt worden met clickbait en meteen weer vertrekken. Zulke zogenoemde gaan toch geen abonnement nemen.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.