website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

De online lessen van Gerard de Kloet (NOS)

Nick Kivits — Geplaatst op donderdag 21 december 2017, 13:00

Foto: NOS

Foto: NOS

Nieuws Nu steeds meer redacties online first gaan steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Gerard de Kloet, plaatsvervangend chef NOS 24 en NOS online.

Gaan we live of niet? Waar die vraag tot enkele jaren geleden op de burelen van de NOS alleen bij hele grote nieuwsgebeurtenissen gesteld werd, steekt hij nu veel vaker de kop op. Want live gaan hoeft dankzij de opkomst van sociale media niet meer te betekenen dat het hele tv-schema omgegooid wordt. Ook kleinere gebeurtenissen kunnen nu rechtstreeks de wijde wereld in gezonden worden, met de hulp van sociale netwerken als Facebook en Twitter.

“De ene keer levert dat meer op dan de andere keer”, geeft Gerard de Kloet toe. Hij is sinds maart plaatsvervangend chef van de afdeling 24 uur bij de NOS, en in die rol verantwoordelijk voor NOS Online. “De belangrijkste les die we tot nu toe geleerd hebben: het moment moet logisch voelen voor de gebruiker. Het moet hem meteen duidelijk zijn wat hij ziet en waarom we ervoor kiezen live te gaan.”

Omgekeerd opereren
Het live uitzenden via Facebook en Twitter past bij de NOS binnen het online first-beleid. Waar de website jaren geleden nog bestond uit berichten die in eerste instantie voor Teletekst waren geschreven, opereert de NOS inmiddels precies omgekeerd, vertelt De Kloet. “Internet is het snelste medium wat we in huis hebben en is de basis van onze nieuwsvoorziening. We beginnen nu eerst online, waarna nieuws wordt door radio, tv en Teletekst kan worden opgepikt.”

Hoewel de transitie naar online first geleidelijk verlopen is, ziet De Kloet de lancering van de vernieuwde NOS-website in oktober 2014 als omslagpunt. “Vanaf dat moment was de workflow helemaal gericht op online first.” Live video op sociale media kwam daar de afgelopen jaren bij. En ook de beelden die daarin gemaakt worden kunnen hun weg terugvinden naar televisie of, als audio, naar de radio.

Low profile
Het vinden van de juiste vorm voor live video op social media heeft de NOS wel wat tijd gekost, herinnert De Kloet zich. En hoewel de NOS zijn vorm op Facebook en Twitter inmiddels wel gevonden heeft, is YouTube een ander verhaal. “Dat is nog een zoektocht voor ons. De FormatieVlogs van eerder dit jaar waren een succes, maar dat kwam vooral door de inhoud. We hebben nog geen structureel antwoord op wat we met nieuws op kunnen doen op YouTube.”

Dat die FormatieVlogs het goed deden (gemiddeld 46.000 keer bekeken) was volgens De Kloet van tevoren geen gegeven. “Ze sloegen relatief spontaan aan en zijn daarna gegroeid. Maar dat is ook de manier waarop het moet gaan op internet: low profile beginnen en laten groeien. Je moet zulke experimenten niet meteen vanuit jezelf onder een vergrootglas gaan leggen. Daarom schreeuwen we onze uitingen op YouTube ook nog niet van de daken. We zijn nog heel erg aan het experimenteren met wat daar wel en niet werkt.”

Realiseren dat dingen kunnen mislukken
Net als NOS op 3-collega Melvin Captein is De Kloet van mening dat journalisten en nieuwsredacties moeten durven experimenteren met hun online-uitingen. “Het is ook belangrijk om je te realiseren dat dingen dan ook kunnen mislukken. Je hebt een bepaalde durf nodig.”

De Kloet realiseert zich dat er veel discussie is over sociale media en of de reguliere media niet te afhankelijk worden van de Facebooks en Googles van deze wereld. “Ik vind het interessant die discussie eens om te draaien. Ja, we zijn tot op zekere hoogte afhankelijk van Facebook en Google, maar tegelijkertijd leren we nu heel veel over wat wel werkt met live video en wat niet. Mij lijkt het interessant om uit te zoeken hoe we die lessen en ervaringen kunnen vertalen naar onze eigen platformen. Dat is iets wat ik in de toekomst wil gaan uitproberen.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.