— maandag 30 april 2018, 09:59 | 0 reacties, praat mee

De kunst van het koppenmaken bij De Telegraaf

Screenshot Telegraaf

De Telegraaf biedt een kijkje in de keuken van twee koppenmakers van de krant. Vormgeving is dwingend, "maar voor een mooie kop valt er wel te onderhandelen en passen vormgevers hun schema aan, ook al is het veel extra werk". Aan het woord zijn Jan Albert Sterkman en Johan Jansen.

“Onze koppen zijn volgens de Engelse tabloidtraditie scherp en kort. Ze moeten het verhaal in een notendop vertellen en prikkelen”, aldus Jan Albert Sterkman. De 57-jarige eindredacteur spart graag met zijn collega’s. “Wij spelen met taal, zoeken altijd naar metaforen, synoniemen, associaties.”

“Dubbelzinnigheden zijn altijd leuk. Als er seksrelletjes zijn, zoals met Patricia Paay en Gordon, kan ik me overdag al op mijn avonddienst verheugen. Gordon is zelf zo plat en ordinair dat wij niet terughoudend hoeven te zijn. En het mag best een beetje smeuïg.”, aldus Johan Jansen “Maar op elke pagina één ludieke kop, geen drie, het is strooigoed. En creativiteit is echt een must. Koppen als ’NS-topman spoor bijster’ vind ik te makkelijk.”

Lange woorden zijn een crime voor de koppenmakers, en dat vergt vindingrijkheid. Sterkman herinnert zich het rekeningrijden: “Onmogelijk, dat besloeg vijf kolommen. Al gauw kwamen wij op tolcordon en kreeg verkeersminister Netelenbos de bijnaam Tineke Tolpoort. Veel nieuwe woorden ontstaan door koppenmakers, wereldwijd. John F. Kennedy werd afgekort tot JFK. Nu noemt iedereen zelfs de naar hem genoemde luchthaven zo.”

Ook de koppen zelf zijn niet in staal gegoten, gaandeweg de avond veranderen ze mee met het nieuws. En de mannen merken wel dat de tenen in het land langer zijn geworden, en dat geldt voor veel onderwerpen. Natuurlijk weerhoudt het de koppenmakers er niet van om er subtiel de draak mee te steken. “Toen de gemeente Amsterdam overging tot genderneutraal taalgebruik, was dat aanvankelijk een berichtje ergens achterin. Maar onder de kop ’Dag dames en heren!’ belandde het op de voorpagina. Klonk nog vrolijk ook!”, aldus Sterkman. Meer bij De Telegraaf

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.