De doorbraak van mobiel
SXSW Het is altijd lastig naar de toekomst van de media te kijken, maar er bestaan gelukkig ook inkoppers: de komende twee jaren worden ‘mobiel, mobiel, mobiel’. Breedbandtoegang wordt mainstream, de schermpjes worden beter en de meer geavanceerde apparaten worden betaalbaar. En: het zijn wereldwijd meer mobiele telefoongebruikers dan internetters.
De best bezochte workshops op de South by Soutwest (SXSW) draaien daarom ook om ontwikkeling van ‘content voor mobiel’. Ook de journalistiek zal meegaan in de explosie van innovatie rondom de kleine apparaatjes. Nu al hebben Nu.nl en Teletekst applicaties gebouwd voor de iPhone, en is werkelijk elk journalistiek bedrijf in Nederland bezig hun artikelen en programma’s op de mobieltjes te krijgen.
In principe is dat nog niet zo spectaculair, we gooien onze prachtige artikelen en programma’s gewoon weer naar een ander platform, niks aan de hand. Zo hebben kranten ook de e-reader en omroepen Boxee en Joost.
En natuurlijk staat de iPhone centraal. Dat kan ook niet anders, in een congresgebouw waar momenteel de grootste iPhonedichtheid ter wereld heerst. Maar de eerste meer revolutionaire toepassingen zijn ook al zichtbaar en technisch mogelijk. Bijvoorbeeld een workshop van een aantal Sapient mensen over Augmented Reality (AR). Een ingewikkelde term die betekent dat de virtuele wereld en de echte wereld langzaam vermengen. Dat klinkt kletskoek van overhypte goeroe’s (en dat zijn veel van de toepassingen ook wel), maar er al duidelijk aansprekende en nuttige voorbeelden.
Wikitude bijvoorbeeld is een reisgids op de mobiel, maar met een hele aparte functie; als je de camera op een berg of gebouw richt geeft het direct alle informatie die je nodig hebt. Het ‘herkent’ zelf de omgeving en creëert een informatieve laag direct uit Wikipedia. Het geeft een ongelooflijke ervaring, een echte mix van universa (zie hier dit aanstekelijke filmpje).
Een voorbeeld dichter bij huis is de ING ATM zoeker, dat je op beeld direct aangeeft waar de pinautomaten verscholen zitten. Op SXSW veel meer voorbeelden van games waar animatiefiguren door je kamer dansen en pingpongen. Het loont de moeite om eens naar de vreemde AR experimenten op Youtube te kijken.
Leuk allemaal, maar is dit allemaal relevant voor de journalistiek? Ik denk het wel. Wij journalisten zullen eraan moeten wennen dat mensen onze media consumeren wanneer en op welke plek zij zelf willen. Dat lijkt triviaal, maar het mobieltje zal laten zien dat informatie op manieren geconsumeerd gaat worden, die we op dit moment nog niet eens kunnen verzinnen. Zo zal wellicht de lokale journalistiek kunnen profiteren van alle GPS toepassingen op de telefoon (zoals Google Latitude) . Het zal gevolgen hebben voor onze workflow van een krant als mensen op elk moment van de dag updates gaan verlangen. Nu al zie je mensen in de trein op een klein schermpje naar het journaal kijken.
Maar de misschien wel meest aantrekkelijke kant van mobiel werd door Rob Gonda van Sapient naar voren gebracht: op internet willen mensen een free lunch, maar de iPhone bewijst dat mensen daar nog gewend zijn te betalen. Krijgen wij journalisten er per ongeluk nog een businessmodel bij ook…
Erik van Heeswijk is hoofd van VPRO Digitaal
Dit was aflevering 2 in een drieluik over SXSW en de toekomst van de media. Deel 1 vind je hier. Morgen op Villamedia: hoe reageert de traditionele journalistiek in de wereld van nieuwe media? Is er een toekomst voor ons? Meer uitgebreide en live evenementverslaggeving door Nederlandse aanwezigen vind je op http://sxswnl.posterous.com/
Praat mee