— dinsdag 4 februari 2014, 16:25

De Digital-First formule van The Atlantic

Vijf studenten van de School voor Journalistiek in Utrecht maakten de afgelopen maanden een schaduw-Villamedia. Een selectie van hun artikelen verschijnt de komende weken op villamedia.nl.

Villamedia gooit het in de loop van 2014 over een andere boeg; we gaan over op het concept ‘Digital First’. Print als aanvulling op digitale content kan de oplossing zijn voor tegenvallende verkoopcijfers. Dit bewijst het tijdschrift The Atlantic.

Vijf jaar geleden gooide dit 154-jarige Amerikaanse tijdschrift over politiek, opinie, economie en cul¬tuur de koers radicaal om. The Atlantic is qua inhoud te vergelijken met Elsevier en verschijnt maandelijks. Na een decennium van tegenvallende verkoopcijfers van print en dalende advertentie-inkomsten besloot de redactie van The Atlantic de digitale content de hoogste prioriteit te geven. Op dat moment draaide The Atlantic een verlies van zeven miljoen dollar per jaar. Eigenaar David Bradley wist dat er iets drastisch moest veranderen, omdat het tijdschrift anders binnen vijf jaar opgeheven zou worden, meldt The New York Times.

In 2008 ondernam The Atlantic de eerste stappen voor de overstap naar Digital-First. Het blad schafte eerst de betaalde content op de website af. De verdwijning van de zogenaamde paywallconstructie was in eerste instantie een experiment om te kijken of het aantal online bezoekers zou toenemen.

Vijf jaar later is alle content op de website nog steeds gratis beschikbaar en blijft het aantal unieke bezoekers stijgen. In 2011 lag het gemiddelde aantal unieke bezoekers per maand op 2,2 miljoen. In 2012 steeg dit naar 3,4 miljoen, in 2013 is dit al 5 miljoen blijkt uit onderzoek State of the News Media 2013 van het Amerikaanse Pew Research Center. ‘Dankzij onze hard-werkende redacteuren, programmeurs en marketing- en salesteams hebben we ons publiek in 16 maanden tijd weten te verdubbelen’, schrijft hoofd digital-operations Bob Cohn in een persbericht.

De firma investeerde in nieuwe online redacteuren. Eigenaar David Bradley lokt grote namen uit de Amerikaanse nieuwswereld naar zijn team. Voormalig hoofdredacteur van Gawker Gabriel Snyder en correspondent van The New Yorker Jeffrey Goldberg werden aangenomen. Bradley stond erom bekend dat hij ‘bijzondere’ technieken gebruikt om potentiële werknemers te overtuigen. Zo kreeg Goldberg tot grote vreugde van zijn kinderen een paar pony’s thuis afgeleverd om hem te charmeren, schrijft The Washington Post.

The Atlantic adopteerde tevens het motto ‘kwaliteit boven kwantiteit’. ‘Wij zijn liever te laat met nieuws, dan dat we het snel en onprofessioneel brengen’, aldus Bob Cohn in een interview met website MediaBistro. Naast het motto ‘kwaliteit boven kwantiteit’ bleef The Atlantic ook investeren in hun digitale content. Naast de standaard website, met het laatste nieuws en grotere nieuwsverhalen, lanceerde in 2009 The Atlantic Wire. Hier worden iedere dag opiniestukken uit andere media verzameld en voorzien van commentaar door de redacteuren van The Atlantic Wire. The Atlantic voegde tevens de nieuwe categorieën gezondheid en entertainment aan het aanbod toe.

In 2012 steeg de totale omzet van de digitale advertenties, ten opzichte van 2011, met 32%. De Atlantic behaalt inmiddels op jaarlijkse basis meer van de totale omzet uit digitale content (59%) dan print (41%).

Vijf jaar na het aannemen van de Digital-First-strategie heeft The Atlantic opmerkelijk resultaat geboekt: door de toename in lezers van de online content, is ook de oplage van betaalde print toegenomen. Zo steeg de circulatie in 2012 met 4,7% van 463,625 naar 485,300 lezers, aldus cijfers uit het onderzoek State of the News Media 2013.

In 2010 wist The Atlantic voor het eerst in een decennium het jaar af te sluiten met winst. Het kondigde trots aan op eigen website 1,8 miljoen dollar in de plus te staan. Zowel 2011 als 2012 waren winstgevend en volgens voorspelling van CEO Scott Havens worden de, nog te verschijnen, cijfers van 2013 wederom een testament van het succes van deze Amerikaanse publicatie. ‘Ik heb er enorm veel vertrouwen in dat ons team, zowel in print als digitaal, ons eigen omzetrecord zal gaan breken.’

 

Bekijk meer van

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.