word studentlid

— woensdag 24 januari 2024, 07:00 | 4 reacties, praat mee

Data-onderzoek: Waar komen journalistiekstudenten terecht na hun afstuderen?

Van de journalistiekstudenten die in 2023 afstudeerden, was bijna de helft (49,6 procent) aan het eind van dat jaar werkzaam in de journalistiek. Ruim tweederde deel van hen was in loondienst. De rest werkte eind 2023 als freelancer. De cijfers over de jaren 2019 tot 2023 leveren een vergelijkbaar beeld op.

Bekijk meer van

NVJ Arbeidsmarktmonitor NVJ NVJ

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

4 reacties

Hans-Jorg van Broekhoven, 25 januari 2024, 09:51

Hoe reëel is het om je onderzoek te baseren op alleen LinkedIn profielen? Vast niet alle studenten maken hier gebruik van. Ik vermoed zelfs dat de categorie die dit niet doet een heel ander beeld zou geven.

Nick Kivits, 25 januari 2024, 10:34

Bedankt voor je reactie, Hans-Jorg. Altijd fijn, een kritische blik.

Je hebt natuurlijk gelijk dat niet alle studenten of vers-afgestudeerden een profiel op LinkedIn hebben. Ik pretendeer met het onderzoek ook niet álle pas-afgestudeerden in kaart te hebben gebracht. Het betreft een steekproef, zoals eigenlijk altijd bij dit soort onderzoek.

Ik heb overwogen om dit onderzoek op een andere manier uit te voeren, bijvoorbeeld door het uit te zetten via alumni-verenigingen van opleidingen. Het nadeel daaraan is weer dat lang niet alle afgestudeerden lid zijn van zo’n vereniging. Ook de opleidingen brengen zelf nauwelijks in kaart waar hun studenten terechtkomen. Beide methoden zouden dus dezelfde ‘problemen’ met zich meebrengen als de hier gebruikte methode.

Er zijn overigens andere onderzoeken die ook (deels) kijken naar waar afgestudeerden terechtkomen na hun studie. Die baseren hun resultaten op vragenlijsten die aan studenten/afgestudeerden worden voorgelegd. Ook die onderzoeken omvatten een steekproef, en daarbij zijn onderzoekers afhankelijk van de welwillendheid van studenten om de vragenlijst in te vullen.

Op gebieden waar die onderzoeken overlappen met het mijne, liggen de resultaten overigens dicht bij het mijne. Ik voer de komende twee jaar meer onderzoek uit naar de arbeidsmarkt, zodat we de resultaten van die onderzoeken ook met elkaar kunnen vergelijken en zo een (hopelijk) completer beeld kunnen vormen.

Hans-Jorg van Broekhoven, 25 januari 2024, 12:05

Dank je wel voor de uitgebreide reactie Nick. Dat steekproeven nooit een volledig beeld kunnen geven snap ik. Het ging me er vooral om dat de LinkedIn-gebruiker al een profilering op zich is en dat daarmee een bepaald beeld kan ontstaan dat afwijkt van doorsnee (ex-)student. Benieuwd naar je toekomstige vergelijkingen. Welgemeend succes gewenst in ieder geval met je onderzoeken!

Nick Kivits, 25 januari 2024, 15:11

Dag Hans-Jorg. Ik begrijp wat je bedoelt. De LinkedIn-gebruiker is natuurlijk een bepaalde profilering. Maar ook dat is een probleem die je bij andere methodes ook hebt. Als je een vragenlijst onder alumni verspreid is dat óók een bepaalde profilering. Ik probeer juist op veel verschillende manieren onderzoek te doen, zodat die profileringen een minder groot probleem zijn. Of dat uiteindelijk lukt, moet de tijd uitwijzen!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.