Coronacrisis zorgt voor fors meer mediaconsumptie

Nederlandse media zien sinds het uitbreken van de coronacrisis en de beperkende maatregelen die daarop zijn genomen een flinke groei in bezoek. Gebruikers komen ook vaker per dag langs om de laatste ontwikkelingen te vernemen, constateert onderzoeker Piet Bakker. Ook bij het ANP is het spitsuur.
De ontwikkeling van het aantal besmettingen en doden, regelmatige persconferenties van de premier en nieuws over de impact van de lockdown - het zijn allemaal aanjagers van méér televisie, méér online verkeer.
De grote Nederlandse mediamerken zien hun dagelijkse online bezoek in 2020 toenemen, aldus Bakker. Hij zegt dat de Big Five (dat wil zeggen, NOS, NU.nl, AD, Telegraaf en RTL Nieuws) allemaal forse toename van het aantal dagelijkse bezoekers zien.
Nieuwshonger in tijden van corona… bezoekers van @NOS @NUnl @ADnl @telegraaf en @RTLnieuws https://t.co/iego36DWZ6 op @SVDJnieuws pic.twitter.com/xLdM7I8XAN
— Piet Bakker (@PietBakker) March 31, 2020
Maar ook de relatief kleinere spelers (Volkskrant, NRC, Hart van Nederland, Trouw en Metro) zien groei, Ook regionale media zien flinke sprongen in het dagelijks verkeer.
Corona-nieuws de in provincie… ook daar een grote sprong voorwaarts bij het gebruik @parool @DeGelderlander @De_Stentor @bdtilburg indebuurt @tubantia @BNDeStem @dvhn_nl @delimburger @pzcredactie @NHD op:https://t.co/iego36DWZ6 pic.twitter.com/x2ew866lE7
— Piet Bakker (@PietBakker) March 31, 2020
Sinds 2 maart zijn RTL Boulevard en RTL Z onderdeel van RTL Nieuws geworden. RTL profiteert van het aanpassen van de merkenstructuur, stelt Bakker.
Pieken in bezoek vallen ook samen met belangrijke persconferenties waar maatregelen worden afgekondigd of de laatste statistieken worden meegedeeld. Meer bij Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
Het ANP heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 6.940 nieuwsberichten gemaakt over het coronavirus, 3.610 foto’s en 4.132 radioberichten.
Dat heeft volgens het persbureau tot 34.000 berichten in de media geleid. Het eerste bericht is van zaterdagavond 4 januari: ‘Hongkong extra alert na uitbraak longontsteking in China’. De meest gedownloade foto (112 keer) was een beeld van een medisch laboratorium waar een monster op het coronavirus wordt getest.
Praat mee