— woensdag 1 april 2020, 09:34 | 0 reacties, praat mee

Coronacrisis zorgt voor fors meer mediaconsumptie

Online bereik per dag van NOS, NU.nl. AD, Telegraaf, 1 januari – 22 maart 2020 | VINEX / NOBO / SVDJ

Nederlandse media zien sinds het uitbreken van de coronacrisis en de beperkende maatregelen die daarop zijn genomen een flinke groei in bezoek. Gebruikers komen ook vaker per dag langs om de laatste ontwikkelingen te vernemen, constateert onderzoeker Piet Bakker. Ook bij het ANP is het spitsuur. Laatste wijziging: 23 april 2020, 14:53

De ontwikkeling van het aantal besmettingen en doden, regelmatige persconferenties van de premier en nieuws over de impact van de lockdown - het zijn allemaal aanjagers van méér televisie, méér online verkeer.

De grote Nederlandse mediamerken zien hun dagelijkse online bezoek in 2020 toenemen, aldus Bakker. Hij zegt dat de Big Five  (dat wil zeggen, NOS, NU.nl, AD, Telegraaf en RTL Nieuws) allemaal forse toename van het aantal dagelijkse bezoekers zien.

Maar ook de relatief kleinere spelers (Volkskrant, NRC, Hart van Nederland, Trouw en Metro) zien groei, Ook regionale media zien flinke sprongen in het dagelijks verkeer.

Sinds 2 maart zijn RTL Boulevard en RTL Z onderdeel van RTL Nieuws geworden. RTL profiteert van het aanpassen van de merkenstructuur, stelt Bakker.

Pieken in bezoek vallen ook samen met belangrijke persconferenties waar maatregelen worden afgekondigd of de laatste statistieken worden meegedeeld. Meer bij Stimuleringsfonds voor de Journalistiek

Het ANP heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 6.940 nieuwsberichten gemaakt over het coronavirus, 3.610 foto’s en 4.132 radioberichten.

Dat heeft volgens het persbureau tot 34.000 berichten in de media geleid. Het eerste bericht is van zaterdagavond 4 januari: ‘Hongkong extra alert na uitbraak longontsteking in China’. De meest gedownloade foto (112 keer) was een beeld van een medisch laboratorium waar een monster op het coronavirus wordt getest.

Bekijk meer van

corona

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.